A modern magyar hadsereg megalakulása egészen 1848. május végére nyúlik vissza, amikor Batthyány Lajos miniszterelnök utasítására tíz reguláris gyalogzászlóaljat szereltek fel, névlegesen a Nemzeti Őrsereg részeként.
Valójában ezt a seregtestet a hivatalos iratokban már „honvédségként” emlegették.
Az akkori hadtest közelről sem hasonlít a maira, a XIX. század óta nagyon sok dolog változott: a haderőnk átvészelt egy szabadságharcot, két világháborút, több megszállást, és katonáink a nemzetközi harctereken is kénytelenek voltak megmutatni magukat.
A Honvédség kapcsán sokaknak a sorkatonai szolgálat időszaka jut először eszébe. Nem csoda, ez az időszak a családoknak sok örömöt, bánatot, de akár életre szóló barátságokat is jelentett. A nosztalgia lehetősége ugyanakkor mára csak az idősebb generáció számára adott, a kötelező hadrendbe állást ugyanis 2004 novemberében az akkori országgyűlés egy alkotmánymódosítást követően felfüggesztette.
Akkortól kezdve a Honvédség állományát békében kizárólag hivatásos és szerződéses katonák, köztisztviselők, valamint honvédelmi alkalmazottak alkotják.
Rengeteg fiatal lélegzett fel ekkor, de sokan a mai napig vitatkoznak ezzel a döntéssel. Ugyanakkor fontos észrevenni, hogy a módosítás nem volt előzmény nélküli, annak gyökerei egészen a rendszerváltás időszakáig nyúlnak vissza. A változás a hadseregben ugyanis már 1989-ben elkezdődött, amikor az akkori kormány egy határozatban 20–25 százalékos csapatcsökkentést rendelt el, emellett a Néphadseregből Honvédség lett, amiből aztán nemzetközi haderőt faragtak.
Majd szépen lassan teltek múltak az évek, ami alatt a Honvédséggel igazán szinte senki sem foglalkozott. Pénz nem csorgott a hadseregnek, eszközöket sem igazán kaptak. Egészen 2013. májusáig kellett várni némi változásra, amikor az országgyűlés úgy döntött, hogy a Magyar Honvédség összlétszámát határozati úton 29 700 főben maximálja. Ekkor meghatározták azt is, hogy az összlétszám legfeljebb 30 százaléka lehet a legénységi állomány, a civil kormánytisztviselők, közalkalmazottak és egyéb munkavállalók köre pedig a honvédségi összlétszám maximum negyede lehet. Az összlétszám nem tartalmazta az önkéntes tartalékos, valamint a rendelkezési állományban lévők létszámát.
Határozatok ide, határozatok oda, az elmúlt évtizedek meglátszanak a Honvédségen. Egy tavaly novemberben megjelent infotabló pontosan megvizsgálta a honvédelem aktuális helyzetét, illetve költségvetését, valamint vázolta a tervezett fejlesztések irányait is. E szerint 2016-ban a magyar hadsereg szükséges létszáma békeidőszaki feladatok ellátásához 23 ezer fő volt, míg a ténylegesen rendelkezésre állók állománya 18 ezer.
A katonaságot a vizsgált évben összesen 1367-en hagyták el, elsősorban a családi élet és a szolgálat összehangolására, az alacsony fizetésre, a kiszámíthatatlan munkaidőre, és a nagy munkaterhelésre hivatkozva.
A honvédelmi kiadások ekkor elérték a 342,6 milliárd forintot, melynek a 47 százaléka volt személyi kiadás, 36 százaléka működési kiadás, míg 17 százalékot fejlesztésre fordítottak.
A magyar kormány azonban ma ennél is tovább menne, így 2026-ig összesen 3500 milliárd forintot (évente átlagosan 500 milliárd forintot) költene el a haderő modernizációjára. Ezen túlmenően az aktív hadállomány létszámát a jelenlegiről 37 650 főre emelné, amelynek folyamatos feltöltését 2026-ig tervezik. Ennek értelmében a tisztek létszáma 5690-ről 6600-ra, az altisztek száma 8845-ről 10 200-ra, a legénységi állomány 7895 főről 13 200 főre emelkedne. A honvéd tisztjelöltek száma 500-ról 800-ra, az altisztjelölteké 100-ról 250-re nőne.
A magyar állam tervei között szerepel továbbá az elmúlt évtizedek alatt legatyásodott eszközállomány fejlesztése is. Ehhez a magyar állam összesen nyolc szállító repülőgépet, 36 helikoptert, 44 modern harckocsit, 24 nagy teljesítményű önjáró löveget vásárol a következő években. Ennek köszönhetően a környező országokhoz képest nekünk lesznek a legmodernebb harckocsijaink.
Magyarország nem tudja eladni a korábban használt 19 darab MiG–29-es vadászrepülőgépét, az értékesítésére kiírt legutóbbi pályázaton ugyanis egyetlen licitáló sem volt. A kikiáltási ár 2,8 milliárd forint volt, ami jól tükrözi a gépek valós értékét, hiszen 1993-ban a 28 gépből álló flottát eredetileg 800 millió dollárért vásárolta meg a magyar állam. A gépek ugyanakkor rossz befektetésnek bizonyultak, azokat soha nem tudták kihasználni. Ráadásul az állandó pénztelenség miatt a bevethető flotta gyorsan fogyatkozott. A gépek kivonására 2010-ben, alig 17 év szolgálat után került sor – az eredeti 28 repülőből akkor már csak négy volt bevethető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.