A halogatás ősi emberi tulajdonság, és ennek következménye alól még a karácsonyi ajándékok sem kivételek.
A legújabb kutatások szerint a vásárlók 62 százaléka ütemezi a karácsony előtti hétre a meglepetések beszerzését és 53 százalék hagyja 2 nappal az ünnepek előttre ezt a feladatot.
A Webuni.hu viselkedés kutatással foglalkozó csapata összeszedte, hogy a pszichológia mit mond a jó karácsonyi ajándékról és arról, hogy mire érdemes figyelnünk, ha az utolsó pillanatban kell megvásárolnunk őket.
Az előre gondolkodó kisebbség jól jár, hiszen nekik elég arra összpontosítani, hogy miként tehetik boldoggá a megajándékozottat anékül, hogy kárt okoznának a társadalom többi tagjának. Azoknak azonban, akik az utolsó pillanatban vesznek ajándékot – és úgy tűnik a többség ilyen – több akadállyal is meg kell küzdeniük: Az online rendelt tárgyak ilyenkor már nem biztos, hogy időre megérkeznek, a boltokban óriási a tömeg és sok termék már el is fogyott. Vagyis az utolsó pillanatos ajándék kiválasztása még nehezebb.
Az emberek többsége az élményt preferálja tárgyak helyett, hiszen azok hosszabb távú kielégülést jelentenek mint a kézzel fogható ajándékok, valamint az idő is értéket teremt, amit az ajándékozott az élményekre való vágyakozással tölt.
Ráadásul az élmények nem fogynak el a boltban és online rendelés esetén sem kell megvárni a kiszállításukat.
A kirívó és újszerű ajándékok váltják ki az emberekből a legnagyobb hatást.
Bár ilyen meglepetéseket venni kockázatos, összességében kifizetődő, mert a megajándékozott jobban emlékszik rájuk és jobban erősítik az ajándékozó és az ajándékozott kapcsolatát is. Az ajándékvásárlás utolsó pillanataiban azonban az emberek hajlamosak inkább megszokott megoldásokhoz nyúlni a kockázatos, de sokkal hatásosabb opciók helyett. Jó hír, hogy
a kutatások szerint a határidőhöz közeledve növekszik a kreativitásunk,
így egy kis koncentrációval ilyenkor lehetnek a legkreatívabb ötleteink.
Sokak szerint az az ideális ajándék, amit akárhányszor előveszünk, mindig az ajándékozóra emlékeztet és ez minél többször történik meg, annál jobb. Míg egy kézzel készített csokoládénak csak egyszer örül az ember, addig egy herendi kancsót akár évekig használhat. A nem materiális ajándékok azonban még tovább velünk maradhatnak: egy inspiráló könyv akár megváltoztathatja a gondolkodásmódunkat, míg egy kurzuson szerzett tudást évekig is használhat a megajándékozott családtagunk szabadidejében vagy munkájában.
A pszichológiai kutatások eredménye szerint, ahogy közeledik az ajándékvásárlás határideje (karácsony!), úgy az áron és a gyors megoldáson kívül egyre kevésbé vesszük figyelembe környezetvédelmi szempontokat. Részben ez is az oka, hogy
minden évben kb. 300 ezer tonna csomagolás kerül kidobásra, ami elég lenne ahhoz hogy a londoni Big Ben-t közel 260 ezerszer befedjék.
Utolsó pillanatban vásárlóként ezt különösen fontos tudatosítanunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.