Az átlagos újságolvasók többsége általában nem az oktatásra tippel, ha az a kérdés merül fel, hogy melyik gazdasági szektor sínylette meg a leginkább a pandémiás helyzetet. A BBC szerint pedig ez a szomorú helyzet, legalábbis az angolszász világban.
Sokan persze még a modern kapitalizmus őshazájában sincsenek tisztában azzal a ténnyel, hogy az egyetemek is ki vannak téve a piac törvényeinek, nem is kicsit.
Az öregdiákok támogatásai, a szállásra és az étkezésre fizetett összegek és nem utolsósorban a tandíjak mind az intézmények gazdálkodását biztosítják.
A legnagyobb probléma éppen az, hogy a járvány valamennyi forrásra csapást mért. A külföldi diákokat hazaküldték, az oktatást az online térbe száműzték, a konferenciákat lefújták. Ha a korlátozások még egy darabig hatályban maradnak, ősszel bajosan fognak az egyetemek új diákokat beiskolázni, de még nehezebb lesz a fiatalokat a campusokra csábítani. Mindennek a tetejébe az öregdiákok hozzájárulásai is csupán csörgedeznek. Így aztán az amerikai, a brit és az ausztrál egyetemek a megmaradt diákjaikon, főleg a külföldieken akarják behajtani a kieső bevételeket.
Nagy-Britanniában például az eddig szokásos évi kilencezer font helyett már csaknem hatvanezer fontot is kóstálhat az Egyesült Királyságon és az EU-n kívüli hallgatók éves tandíja.
Ausztráliában pedig, ahol az egyetemek a külföldi diákoktól évi 20 milliárd amerikai dolláros bevételre tesznek szert, az állami segítség is szóba került, de a canberrai kormány elzárkózott a felvetéstől. Andrew Norton, az Australian National University professzora szerint a kiesés évekre visszavetheti a szektort. Az a diák, aki nem kezdi meg a kurzust az idén, további két évig hiányozni fog – mutat rá.
Az Egyesült Államokban jobb a helyzet, mivel az egyetemeknek nagyobb tartalékaik vannak, és már eddig is magasabb tandíjakat állapítottak meg, de nagyobb a tét is, hiszen évi 45 milliárd dollárt hoz a külföldi diákok oktatása, és tavaly például csak a kínai egyetemisták száma meghaladta a 360 ezret. Ráadásul az Amerikában tanuló diákok elkezdték visszakövetelni az elmaradt előadásokra eső díjat, és egyre többen hangoztatják, hogy a távoktatás nem ér fel a hagyományos egyetemi élettel. A fiatalok közös fizikai térben történő csoportos tanítása nagyon régi, sikeres üzleti modell az emberiség történetében – állapítja meg a BBC. Bár ezt a bölcsességet néhány egyetemen, amely a bevételkiesést nem éli túl, már sohasem lehet megtapasztalni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.