BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A negyedik negyedévre stabilizálódott a hazai álláspiac

A koronavírus második hulláma már egyáltalán nem érte a márciusihoz hasonló sokként a hazai munkaerőpiacot.

A koronavírus második hulláma már egyáltalán nem érte a márciusihoz hasonló sokként a hazai munkaerőpiacot. 2020 utolsó három hónapja a stabilizálódás és a jövőre való felkészülés jegyében telt, az új álláshirdetések száma csupán egy százalékkal maradt 2019 azonos időszakának szintjétől – derül ki a Profession.hu negyedik negyedéves jelentésének adataiból.

A 2020-as év a változások éve volt: négy jól elkülönülő szakaszra tagolható a világjárvány hatásait tekintve.

  • Az első negyedév stabilan, biztatóan indult, a látványos fordulatot március 11-re datáljuk: a meghirdetett pozíciók száma azonnal és jelentős mértékben esett vissza.
  • A második negyedév teljes bizonytalanságban és útkereséssel telt.
  • A harmadik negyedév a kárfelmérésről, az új normálhoz való igazodásról és a fokozatos, lassú növekedésről szólt.
  • Az év utolsó három hónapja már a stabilizálódás és a jövőre való felkészülés jegyében telt.
  • Összegzi a tavalyi évet munkaerőpiaci szempontból Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési igazgatója.

    Fotó: Shutterstock

    Stabil negyedik negyedév

    A stabilizálódás leglátványosabb jele, hogy 2020 negyedik negyedévében az új álláshirdetések száma már csak egy százalékkal maradt el az előző év azonos időszakának szintjétől. A meghirdetett állások számában 2019 év azonos időszakával összevetve a legnagyobb növekedést a mezőgazdaság (28 százalék), az építőipar (25 százalék), az egészségügy és gyógyszeripar (22 százalék), az oktatás, kutatás, tudomány (17 százalék) és a gyártás, termelés (11 százalék) kategóriákban regisztrálta az állásportál.

    Ezzel szemben a legnagyobb visszaesés a meghirdetett állások számában 2019 negyedik negyedévével összehasonlítva a vendéglátás és idegenforgalom (79 százalék), az üzleti támogató központok (37 százalék) az ügyfélszolgálat és vevőszolgálat (36 százalék), a cégvezetés és menedzsment (28 százalék) és a szakmunka (25 százalék) területén történt. A márciusi fordulatot követően több szektorban is visszatért a túljelentkezés évek óta elfeledett jelensége, és ez a tendencia egész évben megmaradt.

    A 2020-as negyedik negyedévben az egy évvel korábbinál 27 százalékkal jelentkeztek többen a meghirdetett állásokra.

    Míg 2019 negyedik negyedévével összevetve a legnagyobb jelentkezőszám-növekedést az oktatás, kutatás, tudomány (73 százalék), a marketing, média, pr (51 százalék), IT programozás és fejlesztés (50 százalék), a fizikai munka (47 százalék) és a szakmunka (43 százalék) területén regisztrálta a Profession.hu, míg a legnagyobb csökkenés a jelentkezések számában a vendéglátás és idegenforgalom (84 százalék), a cégvezetés és menedzsment (44 százalék) és a mezőgazdaság (25 százalék) területén volt.

    A cégek növekedéssel számolnak

    Az év egészét tekintve, 2020-ban összesen 19 százalékkal kevesebb álláshirdetést adtak fel a cégek, mint 2019-ben. Az álláshirdetésekre jelentkezők száma ezzel szemben több mint 26 százalékkal haladta meg a megelőző év összesített adatait. Az álláskeresők létszámának növekedése a portálra feltöltött önéletrajzok számán is nyomon követhető: 2020-ban 23 százalékkal több új CV-t töltöttek fel a felhasználók mint 2019-ben.

    Összességében kijelenthetjük, hogy a legtöbb szektort negatívan érintette a kialakult helyzet Magyarországon, azonban míg egyes ágazatok a járvány valódi vesztesei és elszenvedői lettek (például a vendéglátás és az idegenforgalom, ahol éves szinten 61 százalékkal esett vissza az új álláshirdetések száma), addig bizonyos területekre szinte egyáltalán nem volt hatással a változás. Ilyen volt például az ingatlanértékesítés, a mezőgazdaság, az oktatás és a mérnök munkakörök, de az IT szektor is csak minimálisan érezte meg a járvány hatásait a munkaerőfelvételben.

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.