Karácsony Gergely főpolgármesteri prezentációt tartott a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság kihelyezett ülésén csütörtök délután. A prezentáció során a fővárosi önkormányzat nagyberuházásainak állását, illetve a budapesti közlekedési helyzetet ismertette.
Bejelentette azt is, hogy a közösségi közlekedés 14 éven aluliak számára ingyenessé tételéről szóló javaslatot terjeszt a Fővárosi Közgyűlés elé.
A főpolgármester javaslatát 2021. szeptember 1-én fogja tárgyalni a közgyűlés, a képviselők támogatása esetén szeptember 2-án léphet életbe az intézkedés.
Jelenleg csak azok a gyermekek utazhatnak felnőtt kíséretében díjmentesen a BKK járatain, akik még nem kezdték el iskolai tanulmányaikat.
Mint azt Karácsony Gergely elmondta, nagyberuházásból négy fut jelenleg párhuzamosan: a M3-as metró, a Lánchíd és a Blaha Lujza tér felújítása, illetve a pesti alsó rakpart teljeskörű rekonstrukciója. A 223 milliárd forint értékű metrófelújítás a jelenlegi állás szerint 2023 június végére fejeződhet be.
A Lánchíd felújítása halaszthatatlan volt, a híd műszaki állapota miatt.
A tervek szerint 2023-ra készül el teljesen a Lánchíd, de a teljes forgalomkorlátozás csak 18 hónapig, azaz 2022 végéig tart.
Az eredeti tervek szerint a Blahát 2019-re már be kellett volna fejezni. A teljes felújítás 3,47 milliárd forintba kerül, ebből egymilliárd forintot biztosít a kormány, ezt a pénzt viszont 2021. végéig mindenképp fel kell használni.
A felújítások a hírekkel ellentétben nem zavarják annyira a budapestieket: egy friss felmérés szerint az emberek túlnyomó része egyetért azzal, hogy ezek a munkálatok már elkerülhetetlenek voltak. A közlekedési helyzet viszont nem csak a felújítások miatt nehéz:
2019-ban még a fővárosiak 34 százaléka használt közösségi közlekedést, ez a szám addig csökkent, hogy mostanra már csak 28 százalék.
Közben egyre több az autó, 2019-ban még csak 38 százalék közlekedett autóval, ez 2021-ben már 46 százalék. Pozitívum, hogy növekszik a kerékpárt használók száma.
Az elmúlt tíz évben 21 százalékot emelkedett az autózók száma, az agglomerációban ugyanez 40 százalék.
A Főváros felgyorsította a Blaha Lujza tér felújítását, a lezárásokkal párhuzamosan alternatív útvonalat nyitottak. Módosítások lépnek életbe a nagykörúti közlekedésben is: a kerékpársávok fenntartása mellett minden kritikus csomópontban biztosítják az eredeti 2x2 sávos közúti átvezetést, ehhez a Corvin negyednél szükséges beavatkozni. A Blaha Lujza téren ideiglenesen a közúti közlekedést segítő 90 másodperces lámpaprogram lép életbe, ez 30 százalékos kapacitástöbbletet biztosít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.