Súlyos ára lehet a nyugati szankcióknak Oroszországban, de az egyik legkeserűbb pirulát a légiközlekedésnek kell lenyelnie, amelyet gyakorlatilag teljesen megbéníthat a két óriás, a Boeing és az Airbus kivonulása. A két vállalat szerdán jelentette be, hogy többé nem szállítanak alkatrészeket és frissítéseket az orosz légitársaságoknak, de továbbképzésekre se számítsanak részükről, teljesen megszakítják a kapcsolatot Moszkvával az Ukrajnát ért támadás miatt.
Az Aeroflot és a többi társaság már amúgy is nehézségekkel küzdenek, hiszen a világ jelentős részéről kitiltották repülőiket.
Ez a lépés gyakorlatilag a szovjet időkbe veti vissza az orosz légiközlekedést
– vélekedett a Reutersnek egy repülésbiztonsági szakértő.
Márpedig az orosz légitársaságok szép felívelést könyvelhettek el az elmúlt években: a világ légiközlekedésének a hat százalékát adták orosz gépek. Jelenleg összesen 332 Boeing és 304 Airbus repked orosz színekben, amely a teljes flotta kétharmada. Hogy ezek mikor kényszerülhetnek földre az alkatrészhiány miatt, egyelőre nehéz megjósolni, de
ha a háború és a vele járó szankciók sokáig elhúzódnak, szép lassan mind a hangárokban köthet ki.
Különösen, mert ha külföldről még meg is próbálnak beszerezni alkatrészeket közvetítők útján, a banki utalásokat alaposan megnehezítik és megdrágítják a szankciók, főleg, hogy szerdán már hét orosz bankot is kilöktek a SWIFT-rendszerből.
Az oroszok nagy reménye, hogy viszonylag modern flottával rendelkeznek. Ez sem akadályozza majd meg természetesen az elhasználódást. Egy orosz szakértő szerint hamarosan tehát beindulhat a kannibalizmus, vagyis a kiszuperáltabb gépekből kiszedhetik a fontosabb alkatrészeket, hogy a nagyobb és használhatóbb repülők tovább üzemelhessenek.
Fennáll annak is a lehetősége, hogy Oroszország maga próbál meg alkatrészeket legyártani a repülőkhöz, de ez esetben pedig a biztosítók hátrálhatnak ki a társaságok mögül. Bárhogy is lesz, az eddigi felívelés után egyelőre úgy tűnik, szárnyaszegetté vált az orosz légiközlekedés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.