Hiú ábránd kártérítésben reménykednie annak, aki a közelgő és fenyegető közlekedési sztrájkok miatt lekési a járatát, vagy az egész nyári vakációja fuccsba megy rajta kívülálló okok miatt – hívja fel a figyelmet írásában a The Guardian, utalva arra, hogy ezekre az eseményekre sem a légitársaság, sem az utasbiztosítás nem nyújt fedezetet, egyben javasolja, hogy gondosan nézze át mindenki az apró betűkkel szedett részt is a biztosításhoz csatolt általános szerződési feltételekben.
A munkabeszüntetés a rendkívüli körülmények sorát szaporítja, ami azt jelenti, hogy a légitársaságok nem kötelesek kártérítést fizetni emiatt, s az ő rugalmasságukon múlik, hogy a vétlen utas egy későbbi járatra felfér-e, vagy kulloghat haza. Ha lesz mivel.
A légitársaság nem köteles kártérítést fizetni, ha bizonyítani tudja, hogy mindent megtett az alternatív megoldások feltárása és igénybe vétele érdekében – mondta a lapnak Kevin Pratt, a Forbes Advisor utasbiztosítási szakértője. A sztrájkból fakadó súlyos járatkésések esetén azonban a légitársaságoknak továbbra is felelősségük és kötelességük gondoskodni az utasokról, ami magában foglalhatja az ingyenes frissítők vagy szállás biztosítását.
A légitársaságoknak fel kell ajánlaniuk az utasoknak azt is, hogy vagy visszatérítik a törölt járat árát, vagy átirányítják őket egy rivális légitársaság járatára – ha ez lehetséges.
Más szabályok vonatkoznak azokra, akik szervezett utazási csomagot vásároltak, vagy vagy utazási irodán keresztül foglaltak, mivel az irodák és az utazásszervezők működését szabályozó iparági rendelkezések alapján védelmet kell élvezniük, hiszen olyan szolgáltatást vennének igénybe, amelyre élő szerződésük van.
Sokkal jobban jár az, akinek késik a járata, mint az, akiét eleve törlik. Az előbbi számíthat a csúszás miatt némi pénzbeni kárpótlásra, az utóbbiaknál ismét az apró betűs rész elolvasása ad útbaigazítást, ez pedig biztosításfüggő. Pratt lényegesnek tartotta megemlíteni, hogy bármilyen kártérítés csak akkor jár, ha a maga az esemény – például a járattörlés – váratlanul következik be, azaz nem előre látható a biztosítás megkötésének időpontjában.
Legalábbis ez a gyakorlat Nagy-Britanniában, ahol tízezrek bukhatják befizetett útjaikat, ha az európai légi irányításnál kitűzik a következő sztrájk időpontját. Ők viszont előre szóltak, hogy emiatt káosz várható a légi közlekedésben, akár ezrével törölhetik a menetrend szerinti és a charterjáratokat is.
A nagyobb hatás kedvéért és a bérkövetelések nyomatékosítására azt nem mondják meg jó előre, hogy mikor lépnek sztrájkba, úgy csúsztathatják az időpontokat, hogy minél jobban fájjon, a munkaadó pedig minél hamarabb beadja a derekát a nyári csúcsszezonban. Szakértők szerint a nyárközeli és a karácsony előtti sztrájkok sikerének valószínűsége jóval magasabb, nem véletlen, hogy ha csak tudják, ekkorra szervezik meg a sztrájkokat a légi közlekedésben dolgozók szakszervezetei.
Maga a repülőtérre való kijutás is nehézségekbe ütközhet, hiszen a londoni tömegközlekedésben épp az nyári iskolai szünet első hetében a vonatok és a metró járatai ritkulhatnak a sztrájk miatt.
A vasutasok egészen pontosan július 20-ra, 22-re és 29-re szerveztek sztrájkot, azaz a suli végére, nem mellesleg a metrósok július 23. és 28. közé illesztették a maguk munkabeszüntetését. Ők a költségcsökkentések és a hatszáz fős elbocsátás ellen tiltakoznak elsősorban, amellyel a Transport for London hatalmas biztonsági kockázatot vállal, illetve hárítja azt át a metróvezetőkre. Különösképpen forró nyárra készülhetnek tehát, akik a menetrend szerinti brit közlekedési eszközöket választják, hogy eljussanak A-ból B-re.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.