Az Európai Unió legfrissebb tervei szerint a dán felségvizeken állíthatják meg az orosz olajat szállító tankereket, ha azok nem rendelkeznek nyugati biztosítással. Márpedig nyugati biztosítást csak azokra a hajókra lehet kötni, amelyek a hordónkénti 60 dolláros ársapkán belül maradó nyersanyagot szállítanak.
A Balti-tengeren útra kelő orosz olaj – a vízi úton történő export 60 százaléka – csak akkor képes elérni úti célját, ha előtte keresztülhajózik a dán felségvizek szorosain. A javaslat azután merült fel, hogy nyugati tisztviselők is elismerték, hogy szinte az összes orosz olaj a G7 ársapkájánál drágábban talál gazdára.
Az olajbevételek pedig kulcsszerepet játszanak Vlagyimir Putyin hadigépezetének finanszírozásában, az ársapka is az orosz bevételek mérséklését célozza, lehetőleg úgy, hogy az olaj azért eljusson a világpiacra.
Az intézkedés értelmében a nyugati vállalkozások csak akkor köthetnek biztosítást az orosz szállítmányokra, ha az hordónként 60 dollárnál olcsóbban talál gazdára. Az EU ugyanakkor amiatt is aggódik, hogy egy esetleges olajszivárgás esetén a nem nyugati biztosítások kevésbé lehetnek hatékonyak – írja a Financial Times.
A dán tengerszorosokon naponta mintegy 2 millió hordónyi orosz kőolaj – vagy három, az orosz kivitelre gyakran használt Aframax tanker – hajózik keresztül,
és azok megállításában játszhat kulcsszerepet a biztosítás egy nyugati tisztviselő szerint, ugyanis a part menti országoknak joguk van erre vonatkozó bizonyítékokat is kérni, illetve biztosítás hiányában a hajókat visszafordítani.
A biztosítás megléte már csak azért is kulcsfontosságú, mert az orosz kőolajat szállító úgynevezett árnyékflotta főként öreg hajókból áll, amelyek nagyobb eséllyel robbanhatnak le vagy szivároghatnak, ami környezeti katasztrófával fenyeget.
Az ENSZ tengerjogi egyezményének keretében pedig az országok akár őrizetbe is vehetik azokat az óceánjárókat, amelyek veszélyeztetik a partjaikat. A tervezet végrehajtása ugyanakkor a dán haditengerészet képességét függ, és felveti azt is, hogy mit tenne Koppenhága, ha egy tanker nem hajlandó megállni.
Azonban már a bürokratikus akadályok fokozása is azzal járhat, hogy a nyersanyag vásárlói ismét nagyobb kedvezményt követelnek, csökkentve ezzel az orosz bevételeket. A legfrissebb, a héten tárgyalandó uniós szankciós csomag keretében felmerült a hajóikat az orosz árnyékflottának eladó cégek büntetése vagy a tankereknek hivatalosan otthont adó országok szankcionálása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.