BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább pusztulhat Budapest infrastruktúrája: még kevesebbet költenének útfelújításokra jövőre Karácsonyék

Nem véletlenül van egyre több kátyú Budapest útjain, a főváros ugyanis évről évre egyre kevesebbet költ az utak, valamint felüljárók felújítására, töredékét annak, amit Tarlós István korábbi főpolgármester idején. A most elfogadott költségvetés alapján ez a helyzet jövőre sem fog változni.

Botrányos körülmények között fogadta el a fővárosi közgyűlés szerdán Budapest jövő évi költségvetését. Ismerve a városvezetés prioritásait, ugyan sokaknak nem lehetett kétsége afelől, hogy továbbra sem fog kedvezni a főváros az autósoknak, ami miatt még a vállalkozók összefogtak, egyesek azért talán okkal bízhattak abban, hogy a város rekord iparűzési adóbevétele következében érdemben javulnak majd az infrastrukturális feltételek. Azonban rossz hírünk van nekik.

20230919_8ker wck katyuk_02445_MW_bulvar_MK
Fotó: Máté Krisztián

Többet költenek a városházára, mint útfelújításokra

Budapest 2024-es költségvetésébe út, és híd felújításokra különböző jogcímeken 

mindössze 904 millió forint lett betervezve, tehát az 1 milliárdot sem éri el, miközben csak a városháza épületére több tételben bő 2 milliárdot költenének.

A 904 millió forintban ráadásul már benne van a népligeti felüljáró részleges felújítása is 89 millió forinttal. De ha megnézzük a felhalmozási kiadásokat, ott se voltak bőkezűbbek a városházán, a 448 milliárd forint költségvetési főösszegből 35 milliárd lett elkülönítve különböző beruházásokra és felújításokra, 33 milliárd forinttal kevesebb, mint tavaly. Mindezt úgy, hogy ebből csak 16,8 milliárd, tehát az összkiadás közel fele a Fővárosi Csatornázási Művek visszavásárlásának költségeit takarja.

„Elkerülhetetlen az egyre nagyobb mértékű romlás”

Pedig a jelenlegi városvezetés megválasztásakor sokan bizakodhattak, hogy prioritás lesz az infrastruktúra karbantartása, Tüttő Kata főpolgármester-helyettes 2020 őszén még arról beszélt, hogy az önkormányzatnak 100 milliárd forintot kellene költenie a hidak felújítására, és persze nem felejtette el megjegyezni, hogy a mulasztás Tarlós István felelőssége, mivel Budapest „az elmúlt kilenc évben a szükséges összeg tizedét költötte a hidakra, felüljárókra”.

Csakhogy a korábbi főpolgármester alatt a főváros nagyságrendileg többet költött út-és hídfelújításra, alig volt olyan év, amikor ne jutott volna legalább 20 milliárd forint, miközben a mostani hipa-bevétel feléből kellett gazdálkodnia.

Jövőre soha nem látott összegű helyi iparűzési adó befizetésére számíthat a főváros, amelyből csak 2023-hoz képest 30 milliárd forintnyi pluszbevétele származhat. Persze a költségek növekedése, mint a szolidaritási hozzájárulási adó Budapestet sem kíméli, de még az sem magyarázza meg, hogy miért hanyagolják el ilyen mértékben az utak karbantartását. Főleg, hogy a költségvetés szöveges összefoglalója is elismeri, 

jelenleg 3,3 millió négyzetméter útpálya igényel azonnali beavatkozást, egyértelműen kijelenthető, hogy a jelenleg rendelkezésre álló források mellett az úthálózat állapotában számottevő javulás elérése nem lehetséges és elkerülhetetlen az egyre nagyobb mértékű romlás.

Továbbá azt is megállapítják, hogy az úthálózat általános állapotának fenntartása érdekében javasolt az elmúlt években alkalmazott nagyfelületű (egy, két rétegű) kopóréteg csere folytatása. A 2019–2023 közötti időszakban ezzel a műszaki megoldással mintegy 150 ezer négyzetméter útpálya burkolat újult meg. 

De a saját projektjeivel is meglehetősen mostohán bán a főváros, nagyon nagy a valószínűsége, hogy a városháza melletti park felújításából, amely korábban Karácsony Gergely főpolgármester szimbolikus projektje volt, ebben a ciklusban szinte semmi nem lesz, a 2024 tavaszán esedékes választások előtt maximum az alapkövet rakhatják le. Bár legalább már ott van a költségvetésben 1,1 milliárd forinttal.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.