„A tegnap megjelent nemzetközi megállapodás sajnos több kérdést vet fel, mint ahány választ ad. Világosan lehet látni, hogy a beruházó mit kap a magyar adófizetőktől, a magyar kormánytól, de sajnos az nem világos, hogy mit ad majd cserébe” – mondta Karácsony Gergely főpolgármester pénteken a rákosrendezői területen megvalósuló óriásberuházás miatt tartott sajtótájékoztatón.
A politikus szerint a terület értéke „súlyos százmilliárdokokat ér”, és eddig csak a beruházási értéket lehetett megismerni. Lázár János építési és közlekedési miniszter korábban azt mondta, hogy akár 10 milliárd euró, azaz 4000 milliárd forint lehet a területfejlesztés összköltsége, de az nem derült ki, hogy pontosan mi valósul meg. A sajtótájékoztatón a főpolgármester elmondta, hogy
a csütörtökön megjelent tervezet szerint közérdekű beruházások is megvalósulnak: a legfontosabb ilyen vállalás az M1-es kisföldalatti meghosszabbítása.
Karácsony hozzátette, az M1-es meghosszabbításának akkor lenne értelme, ha mind az infrastruktúrát, mind a járműparkot teljesen felújítják, az új állomásokat pedig összekapcsolják az 1-es és a 2-es villamosokkal is. „Nem tűnik elégnek az a nagyjából 300 milliárdos beruházási összeg, amelyet a kormány ezekhez beruházásokhoz társít” – mondta Karácsony. Hozzátette, hogy megépülhetne a ferihegyi gyorsvasút is, ezáltal ez az ingatlanfejlesztés turisztikai beruházás lenne.
Tóth József, a XIII. kerület polgármestere szerint a városrendező ügye több mint fél évszázados ügy, a beterjesztett törvényjavaslat egy „laza szöveg”, amelyben nem jelenik meg a befektetőnek a vállalása. A polgármester üzent Karácsonynak:
Ma a fővárosnak el kellene érnie, hogy működjön a Fővárosi Érdekegyeztető Tanács, és hogy a kormány partnerként kezelje az várost.
Molnár Csaba, a XIV. kerület polgármestere azt mondta, hogy a helyiek bevonása nélkül ne valósulhasson meg a projekt. A polgármester szerint
a 4-es metró meghosszabbítása nem halasztható tovább, mert a Bosnyák térre költözik a kormányzati negyed, Rákosrendezőre pedig több tízezer ember költözik.
A rákosrendezői terület eredetileg teherpályaudvar volt, amelyet mára már csak részben használ a MÁV. Egy 1,3 millió négyzetméteres, tehát 130 hektáros területről van szó Budapest szívében, a XIII. és a XIV. kerület határán. Mostanra nagyrészt illegális hulladéklerakóként használják, emiatt nemcsak a terület, hanem a talaj is szennyezett.
Éppen ezért Lázár János a terület feltárását javasolta a kabinetnek. A magyar állam a többségi tulajdonos, de kisebb részben magántulajdonosok is vannak az érintett részen. Első lépésként a rehabilitáció indul meg, ha ez megvan, akkor következhet az Andrássy út meghosszabbítása. A tárcavezető korábban jelezte, hogy a vasútnak még részben szüksége van a területre, és az államnak az is célja, hogy maradjon közösségi célú funkció is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.