BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A vörös-tengeri válság megoldására követelnek intézkedéseket az EU-tól a kiskereskedők

Az Eurocommerce felszólította az Európai Uniót és a tagállamokat: mozdítsák elő a Vörös-tengeren zajló konfliktus lezárását, hogy a kereskedelmi hajók visszatérhessenek megszokott útvonalaikra, és ne kelljen tartaniuk a jemeni húszik támadásaitól.

A kereskedelmet megzavaró vörös-tengeri válság megoldására szólította fel az Európai Unió intézményeit és tagállamait az európai Eurocommerce kiskereskedelmi szervezet. Az Eurocommerce tagjai közé tartoznak az Ahold Delhaize, a Carrefour, a Lidl, az M&S és a Tesco szupermarket-óriás, valamint a H&M, az Inditex és a Primark divatkereskedés.

Container ship in Red Sea, Egypt.
A hajótársaságok csak akkor térnének vissza a térségbe, ha a húszi támadások hosszú ideig szünetelnének. 
Fotó: AFP

„Minél hosszabb ideig kényszerülnek átirányítani a fuvarozókat, annál több vállalkozás és végső soron a fogyasztók szenvednek majd a többletköltségektől, amelyek tovább növelik az amúgy is magas megélhetési költségeket Európában” – áll az Eurocommerce belga külügyminiszternek írt levelében. A Reuters cikke szerint kínai és délkelet-ázsiai gyárakból beszerző kiskereskedők késésekkel és költségnövekedéssel szembesültek, mivel 

az Afrika déli csücske körüli alternatív szállítási útvonal két-három héttel tovább tart, ami magasabb üzemanyag- és munkaerőköltségeket eredményez.

A zavargások miatt erősödik a félelem, hogy az infláció lassulása hosszabb ideig tart Európában, amikor a pénzszűkében lévő fogyasztók alig várták, hogy az élelmiszerek és a ruhák ára csökkenni kezd. „Tekintettel a vállalkozásokra és a globális ellátási láncra gyakorolt hatások nagyságrendjére, további fokozott és összehangolt erőfeszítéseket kérünk az EU intézményeitől és a tagállamoktól a helyzet kezelésére” – mondta az Eurocommerce.

A csoport azt mondta, hogy támogatja azokat az uniós kezdeményezéseket, amelyek célja a kereskedelmi hajók és tengerészek támadásokkal szembeni védelme. 

Az EU februárban közös vörös-tengeri haditengerészeti küldetést is indít.

Az amerikai és brit erők légitámadásai egyelőre csak csökkenteni tudták a tengeri közlekedésre leselkedő kockázatot. A hajótársaságok csak akkor térnének vissza a térségbe, ha a húszi támadások hosszú ideig szünetelnének. A teherszállító társaságok továbbra is vonakodnak a Jemen melletti vizeket használni, és inkább a drágább, a Jóreménység fokát megkerülő útvonalat használják. Az elemzők szerint ugyan az amerikai–brit légicsapások ellehetetlenítették, hogy a húszik gyakori akciókat indítsanak, de a veszély még nem múlt el, a vállalatok pedig biztosra mennek.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.