A kereskedelmet megzavaró vörös-tengeri válság megoldására szólította fel az Európai Unió intézményeit és tagállamait az európai Eurocommerce kiskereskedelmi szervezet. Az Eurocommerce tagjai közé tartoznak az Ahold Delhaize, a Carrefour, a Lidl, az M&S és a Tesco szupermarket-óriás, valamint a H&M, az Inditex és a Primark divatkereskedés.
„Minél hosszabb ideig kényszerülnek átirányítani a fuvarozókat, annál több vállalkozás és végső soron a fogyasztók szenvednek majd a többletköltségektől, amelyek tovább növelik az amúgy is magas megélhetési költségeket Európában” – áll az Eurocommerce belga külügyminiszternek írt levelében. A Reuters cikke szerint kínai és délkelet-ázsiai gyárakból beszerző kiskereskedők késésekkel és költségnövekedéssel szembesültek, mivel
az Afrika déli csücske körüli alternatív szállítási útvonal két-három héttel tovább tart, ami magasabb üzemanyag- és munkaerőköltségeket eredményez.
A zavargások miatt erősödik a félelem, hogy az infláció lassulása hosszabb ideig tart Európában, amikor a pénzszűkében lévő fogyasztók alig várták, hogy az élelmiszerek és a ruhák ára csökkenni kezd. „Tekintettel a vállalkozásokra és a globális ellátási láncra gyakorolt hatások nagyságrendjére, további fokozott és összehangolt erőfeszítéseket kérünk az EU intézményeitől és a tagállamoktól a helyzet kezelésére” – mondta az Eurocommerce.
A csoport azt mondta, hogy támogatja azokat az uniós kezdeményezéseket, amelyek célja a kereskedelmi hajók és tengerészek támadásokkal szembeni védelme.
Az EU februárban közös vörös-tengeri haditengerészeti küldetést is indít.
Az amerikai és brit erők légitámadásai egyelőre csak csökkenteni tudták a tengeri közlekedésre leselkedő kockázatot. A hajótársaságok csak akkor térnének vissza a térségbe, ha a húszi támadások hosszú ideig szünetelnének. A teherszállító társaságok továbbra is vonakodnak a Jemen melletti vizeket használni, és inkább a drágább, a Jóreménység fokát megkerülő útvonalat használják. Az elemzők szerint ugyan az amerikai–brit légicsapások ellehetetlenítették, hogy a húszik gyakori akciókat indítsanak, de a veszély még nem múlt el, a vállalatok pedig biztosra mennek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.