A kínaiak már bevették London taxis piacát, a Geely csoporthoz tartozó leányvállalatuk, a London Electric Vehicle Company Angliában gyártott járműveivel, most a legendás double-decker flotta megújítására kiírandó pályázatra neveznének be új emeletes elektromos buszukkal, melyet a Szegeden gyárat építő BYD készít majd – de aligha Szegeden. Jóllehet a BYD-nek Komáromban már van egy elektromosbusz-gyára, de a Londonnak szántakat egyenest Kínából hozzák majd be.
A BD11 néven futó prototípust stílszerűen a londoni buszmúzeumban mutatták be a héten, s iparági szakértők elragadtatással beszéltek róla, a verseny potenciális győztesét látják benne, a most a londoni utakon futó dízel-elektromos hibrid hajtású New Routemaster buszok utódját.
A BD11-est egy 532 kilowattórás Blade akkumulátor látja el energiával, ami normális közlekedési körülmények között 640 kilométer megtételéhez lehet elegendő egy feltöltéssel. Ennél több nem is kell, a brit fővárosban szolgáló buszok többségének – vonaltól függően – napi 160–320 kilométer közötti a futásteljesítménye.
Az akkumulátor hasznos kapacitása 457 kilowattóra. Az emeletes busz energiafogyasztása pedig a jóindulatú számítások szerint 1,45 kilométer per kilowattóra, vagyis a magyar viszonyokra lefordítva és rezsivédett áramtarifával számolva 27,5 forintból hoz ki egy kilométert.
A kínaiak az akkumulátor elhelyezésével is pluszteljesítményhez jutottak, azt ugyanis az alvázba építették be, így több hely marad az utasoknak, a busz stabilitása is javult a súlypont mélyebbre kerülésével. Nő a hatótávolság is azzal, hogy az elhelyezéssel 8 százalékos súlycsökkenést értek el. A BD11
Konfigurációtól függően akár 90 utas szállítására is alkalmas. Két 150 kilowattos kerékagymotor hajtja, amelyek összehangolt működésükkel 16 méteresre csökkentik a fordulási kört. A töltés történhet egy opcionális 500 kilowattos áramszedőn (felsővezeték) vagy a szabványos töltőportokon keresztül.
A BYD autóihoz hasonlóan egyszerre több töltő csatlakoztatására is lehetőség van a töltési sebesség növeléséhez. Az áramszedő töltő két óra alatt képes nulláról teljesen feltölteni a busz akkumulátorát. A BD11-es alapmodellt egyszintes és alacsonyabb kivitelű változattal egészítik majd ki a tervek szerint.
A Transport for London (TfL) megbízásából a fővárosi buszokat üzemeltető Go-Ahead Group a The Sunday Times információi szerint első körben
száz darabot rendelne a BYD buszából, melynek alapára ugyan 400 ezer font (182 millió forint),
de még így is százezerrel olcsóbb, mint a BYD egykori partneréből versenytárssá előlépett, brit Alexander Dennis hasonló paraméterekkel rendelkező emeletes busza. A BYD az Alexander Denisszel közösen 1800 buszt gyártott Angliában, de a frigyük nemrég felbomlott, így külön utakon folytatják a buszgyártást.
A kínaiak busza egyébként lehetne olcsóbb is, de a benne szereplő 34 százalékos európai alkatrészarány miatt ez objektíve nem valósítható meg. A TfL az elkövetkező években fokozatosan kivonja a forgalomból a 2017-ig gyártott New Routemastereket, a cél, hogy 2030-ra csak elektromos hajtású járművek maradjanak a flottában.
A londoni szlengben BorisBus és BorisMaster becenéven ismert New Routemasterek 2011-től váltották fel az 1958-től 1968-ig gyártott, elnyűhetetlen dízel AEC Routemastereket, az utóbbiakból 2800 darab készült.
A BorisBus a becenevét a politikai életből immár kiselejtezett Boris Johnsonról kapta.
A korábbi miniszterelnök még 2008-ban, a londoni polgármesterségért vívott csatában emelte legfőbb kampánytémájává a teljes buszcserét, amit később pokoli költségek árán, de meg is valósított a New Routemasterekkel.
A most következő teljes flottacserében tehát a kínai BYD versenyelőnyös helyzetben van, ugyanakkor a brit politikai viszonyokat ismerve korántsem vehető biztosra a győzelme. Sokkal valószínűbb, hogy a megrendeléseket valamelyik riválisával megosztva nyerik el, hogy jusson is, meg maradjon is, azaz ne legyenek kiszolgáltatva egyetlen kínai cégnek sem, még ha azt BYD-nek hívják is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.