Hatalmas pompával jelentette be szerdán Mate Rimac Zágrábban, a világ leggyorsabb villanyautójának kifejlesztője, hogy cége sikeresen elkészítette az első robotaxiját, amely hamarosan az utcákon is megjelenhet. Az autóról viszont az előzetes tervekkel ellentétben a nézők csak videókat és képeket láthattak, mivel a bemutató előtt műszaki gondjaik támadtak.
A kétüléses, 4,5 méter hosszú, elektromos autó egyébként Rimac szerint teljes egészében autonóm, vagyis önvezető. Az utasnak elég csupán betáplálnia, hogy hova szeretne utazni és a robotaxi emberi beavatkozás nélkül elviszi a megadott címre.
Rimac azt ígéri, hogy 2026-második felére szolgálatba állítja első, teljesen önműködő robotaxi flottáját a horvát főváros utcáin.
Mindez ráadásul abban is eltér majd a többi hasonló próbálkozástól, hogy az autókat saját technológia alapján, külön erre a célra építik majd egy Zágráb környéki gyárban. Az üzem építése már jól halad és várhatóan jövő tavaszra készül el és akkor kezdődhet a próbagyártás is.
Rimacék Zágráb mellett 11 másik európai várossal is együttműködnek és további ötvennel tárgyalásokat folytatnak. Ezért néhány éven belül az egész kontinenst ellephetik az önvezető horvát taxik. Az 500 millió euró értékű projektet az unikornisnak számító horvát startup nagyobb részt saját forrásból fedezi, de az állam is hozzáárul 180 millióval.
Rimac az önműködő taxiját el is nevezte, méghozzá a tudományos-fantasztikus irodalom legnagyobb szerzőjéről, Vernéről. Ezzel is azt sugallva, hogy a technológiájuk a jövőt képviseli. A Verne taxik egyébként azon túl, hogy önműködőek számos más érdekességet is tartogatnak. Az utasok egy applikáción keresztül rendelhetik majd meg az autókat és
eldönthetik, hogy hány fok legyen az autóban, de a hangulatvilágítást is tudják majd állítani.
De a Verne egy különleges funkciót is tartalmaz. Az utas ugyanis azt is előre betáplálhatja az applikációban, hogy milyen illat legyen az érte érkező jármű utasterében. A taxik a tervek szerint egy töltéssel 14 órányi városi használatot fognak kibírni.
A rendszer azonban nem fogja megvárni, hogy teljesen lemerüljenek az akkumulátorai, 12 óra munkát követően minden egység automatikusan vissza fog téri a garázsba, ahol megpihenhet és feltöltődhet.
Rimac szerint az ő önműködő taxijával sokkal biztonságosabb lesz majd utazni, mint más társaságok járműveivel vagy a hagyományos taxikkal, a gépeket ugyanis egy fejlett, a váratlan szituációk észlelésére is alkalmas algoritmus vezérli majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.