Az „Egy övezet, egy út” kínai szervezésű grandiózus gazdaságfejlesztési és nemzetközi együttműködési programból Olaszországot tavaly kiléptető Giorgia Meloni rükvercbe kapcsolt, s vasárnap kezdődött pekingi útján próbál békülni a kínai vezetéssel. A kétoldalú kapcsolatok ugyanis hűvös irányba tartottak, s ennek a kockázatát már nem vállalta a miniszterelnök, aki beiktatása után még azért küzdött, hogy a kínaiak által felvásárolt olasz vállalatok irányításában kötelezően maradjon meg a hazai túlsúly.
A hangnem és a vehemencia utóbb alábbhagyott, s most különösen fontos, hogy Itália elássa a csatabárdot és Kínában ismét a partnert lássa. A novemberben esedékes amerikai elnökválasztás eredménye, Donald Trump esetleges visszatérése a Fehér Házba ugyanis nem sok jót ígér a vele gazdasági-kereskedelmi ügyekben többször is konfliktusba került Európai Unió számára, s emiatt Kína szerepe ismét felértékelődhet a kelet-nyugati relációban.
Az első lépést a békülés útján Meloninak kellett megtennie, emlékezetes, hogy Hszi Csin-ping kínai elnök öt év utáni első, májusi európai útja sem Rómába vezetett, hanem Párizsba, Belgrádba és Budapestre.
Az enyhülés jegyében vasárnap egy sor együttműködési megállapodást írtak alá a felek
Meloni a ceremónián kiemelte, hogy leszűrve a korábbi tapasztalatokat, mindkét ország az együttműködés egy új formáján dolgozik. Hangsúlyozta Kína diplomáciai szerepvállalásának fontosságát az orosz-ukrán háború mielőbbi lezárásának elérésében. Giorgia Meloni erről és a Hamász–izraeli konfliktus rendezéséről is eszmecserét folytat Hszi Csin-pinggel és Li Csiang miniszterelnökkel – írja a Bloomberg.
Téma lesz az EU és Kína közötti vámvitáról is, megelőzendő, hogy az ne fajulhasson kereskedelmi háborúvá, mert az mindkét fél számára csak hátrányokkal jár.
Mint ismert, az EU július elején 17,4–37,6 százalék közötti büntetővámot vetett ki a Kínából származó elektromos hajtású autókra azzal az indoklással, hogy gyártóik tiltott állami támogatásban részesülnek, ami versenyhátrányba hozza az európai autógyártókat. Novemberig, a végső döntés meghozataláig intenzív háttértárgyalások folynak a felek között, a cél a kompromisszum elérése.
Olaszország helyzete pikáns, Meloniék erőteljesen szorgalmazzák a vámok emelését
– részint a Fiat és az olasz munkahelyek védelmében –, az erről szóló indikatív szavazáson is az igen gombot nyomták meg.
A másik oldalon pedig udvarolnak a kínai autógyártóknak, hogy vigyenek gyártást Itáliába, így a Chery, a Dongfeng és a BYD is rajta volt a kívánságlistájukon, utóbbi azonban második európai gyárának helyszínéül Törökországot választotta.
Meloni tehát most „kínosszát” jár, s a reálpolitika szintjére visszatérve próbálja a távol-keleti ország vezetőinek támogatását megnyerni Itália számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.