BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lázár János: Karácsony Gergely miatt még a Fideszből is megkóstolgattak

Lázár János pénteken 10 órától tartott sajtótájékoztatót Közlekedési infó címmel.

„Több mint tízmillió vármegye- és országbérletet adtunk el, 2024-ben 800 millió utazásra lehet számítani a tarifareformnak köszönhetőn. Ez az ország legnagyobb rezsicsökkentése” – jelentette ki Lázár János építési és közlekedési miniszter.  

A miniszter azt is elmondta, hogy 4,5 millió magyar járt jól az új rendszerrel, és úgy fogalmazott, hogy 

még a Fideszből is megkóstolgatták, hogy az önkormányzati választás előtt miért egyezett meg Karácsony Gergellyel.

A politikus azt is közölte, hogy az állandó lakóhellyel rendelkező magyar állampolgároknak az állam köteles naponta háromszor oda-vissza, átszállás nélkül biztosítani a közlekedést a lakóhely és a járásközpont között. A miniszter közlése szerint ez 500 településnél nincs megoldva, és 150 település egyáltalán nincs bekötve a tömegközlekedésbe. 

20240627 Geszt
Sajtóbejárás a felújított geszti Tisza-kastélyban.
fotó: Tekn?s Miklós (TEK)
Magyar Nemzet
képen: Lázár János építési és közlekedési miniszter
Fotó: Teknős Miklós / Magyar  Nemzet

Az építési és közlekedési miniszter elmondta, jelenleg a 6500 kilométernyi vasúti pálya több mint 50 százalékában sebességkorlátozás van, ezért nem lehet tartani a menetidőket. 

„Tizennégy év alatt 1200 kilométernyi vasút készült el, és most arra vállalkozunk, hogy vasutat építünk. Ennek érdekében a kormány felhatalmazott, hogy az Európai Beruházási Bankhoz (EBB) forduljak hitelkeretemmel.

Magyarország minimálisan egymilliárd eurós kérelemmel fordult az EBB-hez, amit egymilliárd eurós saját erővel egészítve ki, mintegy 880 milliárd forintot meghaladó mértékben egy új vasúti pálya építési programba kezdünk”

– jelentette ki. Hozzátette, hogy a hitelkérelem 30 évre szólna és 500 kilométernyi új vasutat akarnak ebből ebből építeni négy év alatt.

A miniszter elmondta, hogy a programhoz elnyerte Orbán Viktor kormányfő, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter és Varga Mihály pénzügyminiszter támogatását is. 

Ez egy nagyon-nagy vállalás. Nemcsak azért, mert ezzel Magyarország adósságát növeljük, hanem azért is, mert a magyar költségvétésnek 50 százaléknyi önerőt, azaz egymilliárdnál több eurót kell biztosítani

– hangsúlyozta.

Felújítják a többi között a Kiskunfélegyháza–Szeged vonalat, Székesfehérváron és térségében fejlesztenek. Villamosítanak, megépítik a Gubacsi-hidat is. A budapesti HÉV-ek felújítását is tervezik, de ezt csak akkor, ha megérkeznek az uniós pénzek.

Azt is mondta, hogy 45 év a vasúti járművek átlagéletkora, ennek orvoslására Magyarországon folytatódik a járműgyártás, ehhez azonban nemzetközi tudásra is szükség van, vagy az állam vásárol új járműveket, ezt leggyorsabban a GySEV-nél tudják megtenni. 

Újságírói kérdésre elmondta, hogy 

vonatfelszámolásról nincs szó, az ipari területeknél új vonalak létesítése releváns, például Debrecenben, később Szegeden és Pécsett is, de az 500 kilométernyi fejlesztés a meglévő pályák feljutását és a Gubacsi-hidat érintik. 

Egy másik kérdés válaszolva azt mondta, hogy két nagy projektet ajánl a kínai befektetőknek: az egyik a V0-s vasútvonal megvalósítása, amely a főváros belső területeit mentesítené az vasúti teherforgalomtól, a másik pedig Budapest belvárosának vasúti összekötése a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérrel.  

Kínai finanszírozást és kínai kivitelezést jelent mindkét esetben, a Nyugati Pályaudvar és a repülőtér összekötésénél felmerül a koncesszió lehetősége is

– tette hozzá. 

Lázár János elmondta azt is, hogy prioritásként kezeli a repülőtérre vezető úthálózat fejlesztését, és hozzátette, azt szeretné, hogy még ebben a ciklusban elkészüljön a hatsávos út a belváros és a reptér között. 

Ha megépül az út, akkor kérdés, hogy a vasútra mennyire lesz szükség. Egyelőre az útra van pénz. Semmilyen vasúti fejlesztésre nincsen most forrás

– mondta. Hozzátette, hogy a Nyugati pályaudvart és a belvárost összekötő külön vasút mellett az a legfontosabb érv, hogy a befektetésre külön tudna a magyar állam Kínával megegyezni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.