Szeptembertől már hét hazai egyetemen folyik gyógypedagógus-képzés, míg korábban – 2006 előtt – csak egyetlen ilyen felsőoktatási intézmény volt – mondta el képviselői kérdésre válaszolva Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) parlamenti államtitkára. Emellett speciális tartalmú konduktorképzés indult a Semmelweis Egyetem Pető András Karán, a gyógypedagógia és a konduktív pedagógia pedig már önálló mesterképzéssel is rendelkezik.
Nemcsak a képzőintézmények száma bővült, hanem 2013 és 2018 között több mint kétszeresére, 876-ról 1858-ra emelkedett a gyógypedagógus-alapképzésre felvett hallgatók száma is.
Az Emmi legutóbbi – 2018. októberi állapotokat tükröző – adatai szerint Magyarországon korai fejlesztésben 5149 (18 hónapnál fiatalabb) gyermek részesül, az ellátásukat 466 szakember, gyógytornász, konduktor, gyógypedagógus, pszichológus végzi. Országszerte csaknem 9600 szakember dolgozik ezekben a munkakörökben, miközben 2010-ben mindössze 5700 volt az összlétszámuk.
Magyarországon a koraszülött babák aránya 2017-ben 8,3 százalék körül volt a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint, ami magasabb a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) 6,8 százalékos átlagánál. A KSH szerint hazánkban az elmúlt időszakban érdemi javulás nem történt a koraszülések és az alacsony súllyal születések előfordulásának gyakoriságában, az érintettek életesélyei azonban javultak.
A Semmelweis Egyetem Pető András Karának pedagógiai szakszolgálata átlagosan havi 250 gyermeket lát el, túlnyomó többségük első tanácsadásra vagy kontrollra érkezik, a többiek pedig korai fejlesztésen vesznek részt heti néhány órás időtartamban. Ez utóbbi is ingyenes, és jellemzően budapestiek veszik igénybe. A vidéki gyermekeknek lehetőségük van édesanyjukkal együtt háromhetes intenzív fejlesztésen részt venni, az elhelyezést és az ellátást térítés ellenében vehetik igénybe.
Az úgynevezett teljesítményvolumen-korlát (tvk) szerint, ahogy tavaly, úgy az idén is csaknem 67 millió tvk-pont áll rendelkezésre a korai fejlesztést végző, valamint a kiemelt feladatokat ellátó intézményeknél. Ebből a legtöbbet – 22,8 millió pontot – az Újpesti Egészségügyi Kft. kapja, megelőzve a Gézengúz Alapítványt, a budapesti Autizmus Alapítványt, a Vadaskertet és a Dévény Anna Alapítványt – derül ki az Egészségbiztosítási Alap finanszírozásának szabályozásából.
A KSH adatai szerint a 2017–2018-as tanévben 9200 óvodás gyermek volt sajátos nevelési igényű (sni), 580-nal több, mint egy évvel korábban, 82 százalékuk integrált nevelésben részesült.
A súlyosan és a halmozottan fogyatékos gyermekek fejlesztésére 127 feladatellátási hely volt, öttel több, mint az előző évben. A több mint 2,4 ezer tanuló fejlesztését 381 pedagógus látta el, a számuk egy év alatt 17 százalékkal csökkent.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.