Külső forrásra lett szükség annak a 39 sűrítettföldgáz-(CNG) töltő pontnak a kialakításához, amelyhez az Európai Bizottság 2016-ban már megítélt 3,6 milliárd forint támogatást, de amely utófinanszírozásúvá vált, mivel a projektgazda Pannon Fuel Kft. önerőből csak a műszaki előkészületeket tudta megvalósítani.
A segítség egy német szakmai csoporttól érkezett – közölte a Világgazdasággal Domanovszky Henrik, a kft. ügyvezetője. Cége és német partnere létrehozott egy 49-51 százalékos tulajdoni hányadú közös vállalkozást a töltőberendezések szerelésére és telepítésére. A partnerről annyi tudható, hogy Európa mellett Indiában és a Közel-Keleten is aktív, LNG- (cseppfolyósított földgáz) infrastruktúra telepítésével és LNG-vel kereskedik.
A megállapodásnak hála az eddiginél könnyebb és olcsóbb magyar töltőállomás-technológia – amely a magyar fél tulajdonában van – Indiában is hozzájárulhat az ottani kormány elvárását kiszolgáló CNG-töltő infrastruktúra jobb kiépítéséhez.
Erre kötött fejlesztési megállapodást a német cégcsoport, a munka finanszírozását pedig egy egyesült arab emírségekbeli befektetési alap biztosítja.
A Pannon Fuel Kft. a megállapodás szerint a közös gyártás révén jut hozzá ahhoz az előfinanszírozáshoz, amelyre a CNG Clean Fuel Box projekt megvalósításához szüksége van.
Az üzemanyagtöltés koncepcióját minél gyorsabban szeretnék bemutatni Európa nyugati részén is, mivel a CNG-vel hajtott autók iránt számos meghatározó piacon – Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és Franciaországban is – számottevő kereslet támadt az elmúlt évben, alátámasztva az alternatív üzemanyagokra vonatkozó stratégiák létjogosultságát. Az együttműködés azonban ennél messzebbre nyúlhat, hisz a felek más európai fejlesztésekben való munkamegosztást is kilátásba helyeztek.
– idézett a Világgazdaság nemrég egy közleményt, de mint kiderült, ennél sokkal kedvezőbb a helyzet. A megtakarítás 42,21, a dízelhez képest pedig 14,55 százalék.
Erre egy olvasónk hívta fel a figyelmet, az általa levezetett számítást kérésünkre Domanovszky Henrik szakértő is ellenőrizte. A kalkuláció a Holtankoljak.hu oldalán található, mától hatályos árakon alapul, továbbá azon az összefüggésen, hogy egy 7,5 literes benzinfogyasztáshoz körülbelül 5 kilogramm CNG-fogyasztás tartozik, míg CNG-ből és gázolajból nagyjából ugyanannyira van szükség. Ráadásul – mivel több helyen kedvezménnyel adják a sűrített gázt – a kutakon a benzinhez viszonyított árelőny már 49,75 százalékos lehet. Olvasónk szerint azért releváns a csaknem 50 százalékos megtakarítást jelentő kedvezményes árral is számolni, mert a Budapesthez közeli nyolc CNG-kút mindegyike az ezt eredményező 300 forintért adja a gázt.
A teljes cikket a Világgazdaség pénteki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.