A földrész kiemelt szállítási folyosóin (TEN-T) 2021 és 2030 között majdnem 1500 milliárd eurónyi fejlesztést kellene végrehajtani a korábban kijelölt célok elérése érdekében, ezen belül 500 milliárdot a kulcsfontosságú vonalakra. Ám a szállításra és közlekedésre a most folyó, 2020-ig tartó finanszírozási ciklusban csak 24 milliárd euró áll rendelkezésre az európai hálózatfinanszírozási eszközön (CEF) belül, és
nem látható, honnan terem majd elő a következő ciklusban ennek a sokszorosa
– mutat rá elemzésében a mintegy 70, jórészt európai vasútvállalati tagot, illetve partnert tömörítő szervezet, a CER. Pedig a TEN-T szabályozás többek között előírja, hogy 2050-re a kulcsfontosságú folyosók fel legyenek szerelve az ERTMS biztonsági (vonatbefolyásoló) rendszerrel. Ilyen a mostani pályáknak csak a 9,5 százalékán működik, telepítésük a hiányzó 90,5 százalékon 15-25 milliárd euróba kerülne.
Gond az is, hogy a CEF-forrásokból – amelyekre a felkínált összeg 2,3-szeres értékében pályáztak 2014-ben és 2015-ben is – nem elsősorban mindenki érdekét szolgáló, hanem főleg csak nemzeti érdekek szerinti projektek valósultak meg. Nem jobb a helyzet a CER szerint a másik fő forrással, az EFSI-vel sem (Európai Stratégiai Beruházási Alap), mert ennek nagy részét gördülőállomány vásárlására fordították pályafejlesztés helyett.
Közben az országok egyre kevesebbet költenek saját forrásból vasúti infrastruktúrára.
Nyugat-Európában a szállítási infrastruktúrára fordított kiadások GDP-re vetített aránya 2015-ben 0,8 százalék alá, Kelet-Európában pedig 1,2 százalékra esett, és még e kevés pénzt is elsősorban a közutakra költötték.
Nyugat-Európában GDP-arányosan kevesebbet szántak a szállítás feltételeinek javítására, mint Indiában (1,4 százalék) vagy Oroszországban (0,9 százalék). Csak Észak-Amerika 0,7 százalékos mutatója rosszabb.
Márpedig az európai vasút 1,06 millió embernek nyújt stabil munkahelyet hosszú távra, és minden egyes vasúti munkahely egy újabbat generál a szektoron belül – érvel a szervezet a sínen történő közlekedés és szállítás mellett.
A vasút fajlagos szén-dioxid-kibocsátása személyszállítás esetén a közútének a harmadát sem éri el, a légi utazásénak pedig a nyolcada. Áruszállítás során a vasúti kibocsátás a közútiénak csak a kilencede, a folyami szállításénak pedig a negyede.
Sokkal jobbak a baleseti statisztikák is: a busszal utazók közül kétszer annyian sérülnek meg, mint a vonatozók közül (azonos utasszámot figyelembe véve), személyautóval pedig mintegy huszonötször többen.
Vagyis érdemes a vasutat fejleszteni. A CER tanulmánya sorra veszi a fő teendőket is. Mindenekelőtt teljessé kell tenni a TEN-T hálózat kialakítását a meglévő vasúti infrastruktúra fejlesztésével és a szűk keresztmetszetek feloldásával, ideértve a hiányzó összeköttetések megteremtését. Folytatni kell a határokon átívelő projekteket, mégpedig magas uniós hozzáadott értékkel.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.