Jelentősen csökkent a pótdíjazások száma az elmúlt években a BKV járatain – derült ki a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) válaszaiból, amelyeket a Világgazdaság kérdéseire küldött. Míg 2014-ben majdnem 360 ezer esetben büntetett a társaság, tavaly már csak mintegy 250 ezer bliccelőt értek tetten az ellenőrök, idén pedig eddig 175 ezer esetben szabtak ki pótdíjat. A pótdíjbevételek ennek ellenére növekvő tendenciát mutatnak:
2016-ban 1,5 milliárd, tavaly 2,4 milliárd forintot szedett be a társaság a bliccelőktől, idén – három hónappal az év vége előtt – pedig már 1,8 milliárd forintnál járt.
A hatékonyságot ráadásul kevesebb ellenőrrel sikerült növelnie a vállalatnak. 2013 és 2018 között ugyanis 40 százalékkal, 365-ről 223-ra csökkent az ellenőri állomány a BKK egy korábbi közlése szerint. Az állomány apadása egyébként a természetes fluktuációból ered, a társaságnak nem célja az ellenőrök számának csökkentése. A létszámhiányt munkaerő-kölcsönzéssel igyekeznek pótolni, és korlátozott jegyellenőri jogkörrel felruházott „bevételbiztosítási segédmunkatársakat” is alkalmaznak.
A bliccelőkre a helyszínen 8000 forintos bírságot szabnak ki a cég munkatársai, ennek befizetésére kétnapos türelmi időt biztosít a közlekedési társaság. A helyszínen nem rendezett pótdíj összege ennek duplája, 16 ezer forint. Emellett lehetőség van az otthon felejtett érvényes bérletek öt munkanapon belüli bemutatására, ekkor 1000-2000 forintos eljárási díj befizetésével elkerülhető a nagyobb bírság.
Jóval inkább megéri tehát a helyszínen rendezni a bírságot, ezt a társaság szerint az utasok is egyre nagyobb arányban ismerik fel.
Kevesebb az olyan utas, aki adatait megadva, utólagosan akarja rendezni pótdíjtartozását. Ehelyett inkább helyben, a jegyellenőrnél fizetik meg a 8000 forintos helyszíni pótdíjat, amely az alappótdíj fele
– hangsúlyozza a BKK sajtóosztálya.
Az utasok tudatosabbá válását a számok is alátámasztják: négy éve még csupán minden tizedik bliccelő választotta a helyszíni pótdíjfizetést, idén viszont már a tetten ért, érvényes utazási okmánnyal nem rendelkezők harmada fizetett helyben.
A BKK tapasztalatai szerint a pótdíjazások egy részét az utasok önként rendezik, a nagyobb részénél azonban behajtási folyamatot kell indítani. Bár a vállalat elsődleges célja a jogkövető magatartás erősítése, a bliccelőkkel szemben keményen fellépnek. A meg nem fizetett pótdíjak rendezésére írásban szólítják fel az adósokat. A nem fizetőkkel szemben ezt követően fizetési meghagyás kibocsátását, illetve végrehajtási eljárást kezdeményeznek.
A jogi útra terelt tartozások megfizetése akár több évig is elhúzódhat.
Idén eddig több mint 1,4 millió forint volt a legmagasabb egyösszegű pótdíjbefizetés, ezt egy végrehajtási eljárásból szedte be a közlekedési vállalat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.