Nyugat-európai szintűvé válhat a magyar főváros és térségének közlekedése, ha megvalósulnak azok a projektek, amelyek az új kormánydöntésben szerepelnek – válaszolt a Világgazdaságnak Kukely Márton, a MÁV Zrt. korábbi, a CER vasúti áruszállító holding jelenlegi vezérigazgatója.
A szakember a várható költségekről korainak tartotta a becslést, hiszen még sok minden képlékeny, és nem ismert a majdani beruházások időzítése sem.
A konkrét projektekre vonatkozó javaslatokat a kormány 2019. március 31-i, május 31-i, 2020. február 29-i határidőre kérte be, az IKOP (Integrált közlekedésfejlesztési operatív program), a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) forrásaira alapozó fejlesztések a Magyar Közlönyben megjelentek szerint a 2014–2020-as és a következő uniós ciklusban valósulnának meg.
A programban – mint arról tegnap a Világgazdaság is beszámolt – szerepel például a Déli és a Nyugati pályaudvar közti alagút létesítése, a Nyugati pályaudvar szerepének növelése, a Délié fokozatos csökkentése és az 5-ös metró megépítése. Az elképzelések része az összes HÉV-szerelvény cseréje, a HÉV-ek részbeni gyorsvasúttá fejlesztése, vonalaik meghosszabbítása, a metróval és egymással való összekapcsolása. A tervek érintenek számos, Budapesten belüli vasútvonalat és azok környezetét is.
Az elgondolások nagy része persze nem új, az előrelépést az jelenti, hogy mögéjük állt a kormány.
Ezt hangsúlyozta Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület egyik korábbi vezetője, a BKK Zrt. volt vezérigazgatója is. „Sokat dolgoztunk ezen, hosszú évek munkája után immár hivatalos projekt rangjára emelkedett a budapesti vasúti alagút terve” – írta Facebook-posztjában. Szerinte a többi most bejelentett projekt és elképzelés is helyes irányba mutat. Például a budapesti gyorsvasúthálózat jövője az olyan gyors, az átszállások számát radikálisan csökkenteni képes, az autóval versenyképes, integrált vasúti rendszerekben van, mint az észak–déli HÉV-alagút, a metró–HÉV-integráció és a vasúti alagút.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.