BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Érdemben javulhat a fővárosi közlekedés

Jókora minőségi javulást ígér a főváros és környéke közlekedésében a kormány döntésében szereplő beruházások megvalósítása, de a megcélzott projektek életképessége csak a javaslatok beadása után dől majd el.

Nyugat-európai szintűvé válhat a magyar főváros és térségének közlekedése, ha megvalósulnak azok a projektek, amelyek az új kormánydöntésben szerepelnek – válaszolt a Világgazdaságnak Kukely Márton, a MÁV Zrt. korábbi, a CER vasúti áruszállító holding jelenlegi vezérigazgatója.

A szakember a várható költségekről korainak tartotta a becslést, hiszen még sok minden képlékeny, és nem ismert a majdani beruházások időzítése sem.

A konkrét projektekre vonatkozó javaslatokat a kormány 2019. március 31-i, május 31-i, 2020. február 29-i határidőre kérte be, az IKOP (Integrált közlekedésfejlesztési operatív program), a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Esz­köz) forrásaira alapozó fejlesztések a Magyar Közlönyben megjelentek szerint a 2014–2020-as és a következő uniós ciklusban valósulnának meg.

Fotó: Róka László

A programban – mint arról tegnap a Világgazdaság is beszámolt – szerepel például a Déli és a Nyugati pályaudvar közti alagút létesítése, a Nyugati pályaudvar szerepének növelése, a Délié fokozatos csökkentése és az 5-ös metró megépítése. Az elképzelések része az összes HÉV-szerelvény cseréje, a HÉV-ek részbeni gyorsvasúttá fejlesztése, vonalaik meghosszabbítása, a metróval és egymással való összekapcsolása. A tervek érintenek számos, Budapesten belüli vasútvonalat és azok környezetét is.

Az elgondolások nagy része persze nem új, az előrelépést az jelenti, hogy mögéjük állt a kormány.

Ezt hangsúlyozta Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület egyik korábbi vezetője, a BKK Zrt. volt vezérigazgatója is. „Sokat dolgoztunk ezen, hosszú évek munkája után immár hivatalos projekt rangjára emelkedett a budapesti vasúti alagút terve” – írta Facebook-posztjában. Szerinte a többi most bejelentett projekt és elképzelés is helyes irányba mutat. Például a budapesti gyorsvasúthálózat jövője az olyan gyors, az átszállások számát radikálisan csökkenteni képes, az autóval versenyképes, integrált vasúti rendszerekben van, mint az észak–déli HÉV-alagút, a metró–HÉV-integráció és a vasúti alagút.

A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.