BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A tartósan olcsó olajjal emelkedhetne a fapados légitársaságok árfolyama

A profit­mar­zsok csökkenése miatt jegyárcsökkentést vagy a kapacitásbővülés elhalasztását választhatják a szereplők.

A Ryanair árfolyama 2,9 százalékos mínusszal reagált arra, hogy a cég 19,6 millió eurós veszteséget termelt a 2018. december 31-én zárult harmadik pénzügyi negyedévben. Ezt 1,58 milliárd eurós bevétel mellett érte el, ami 12,4 százalékos bővülés éves alapon.

Az utasszám 8 százalékkal növekedett, miközben a kihasználtság a tavalyi 96 százalékos szinten maradt. Az eredmény jobb volt ugyan, mint a 21,18 millió eurós veszteséget jósoló elemzői várakozás, de egy évvel korábban még 105,6 millió eurós profitot zsebelhetett be a társaság.

Forrás: AFP

„Az elmúlt időszak két profitfigyelmeztetése után senkit sem érhetett váratlanul az eredmény, sőt a megegyezés nélküli Brexit tovább ronthat a vállalat helyzetén. Ugyan most még tartják az 1-1,1 milliárd eurós profitcélt a március végén záruló pénzügyi évre, de

a Brexit nagy bizonytalanságot okoz, az utasok kevésbé bátran mernek repülőjegyeket foglalni”

– mondta a Világgazdaságnak Bosnyák Zsolt, az Equilor elemzője.

A menedzsment is a viteldíjak további csökkenésétől tart. A jegyárak a téli, alacsony kihasználtságú időszakban éves alapon 6 százalékkal estek vissza, és ez a tendencia hosszú távon fennmaradhat.

„A most zárult negyedévben két oldalról is satuba fogták a Ryanair eredményességét.

Egyrészt az időszak első felében még viszonylag drága volt az olaj és a kerozin, miközben költségoldali nyomást okoztak a bérfejlesztések is. Másrészt a piacon a gyorsan bővülő kapacitások miatt nagy a verseny, ezért nem tudtak árat emelni” – tette hozzá az elemző.

A megállapodás nélküli Brexit azért okozna gondot a cégnek, mert ez esetben az Egyesült Királyságban és az Európai Unióban bejegyzett légitársaságok elvesztenék a brit és az uniós célállomások közötti automatikus, előzetes engedélykérési kötelem nélküli járatüzemeltetési jogaikat. A Ryanair vészforgatókönyve szerint a rendezetlen kilépésnél a nem európai, jellemzően brit részvényesek szavazati jogát korlátoznák, így a társaság továbbra is európai légitársaságnak minősülne.

A Ryanair egyébként átalakítja cégstruktúráját, csoportba szervezik a cégeket. A Ryanair és a mellette működő cégek, a Laudamotion, a Ryanair Sun és a Ryanair UK is saját vezérigazgatót kap. A négy céget összefogó csoportot vezeti majd Michael O’Leary, aki a stratégiáért, akvizíciókért és csoportos beszerzésekért felel. O’Leary újabb öt évre, azaz 2024 júliusáig kap lehetőséget. A cég mind költség-, mind bevételoldalon hatékonyságnövekedést vár az új struktúrától.

Januárban, azaz már a pénzügyi év negyedik hónapjában a Ryanair 11 százalékkal 10,3 millióra növelte utasszámát, az elmúlt 12 hónap gördülő utasszáma 8 százalékkal 140,2 millióra bővült. A kihasználtság januárban 91 százalék volt, ugyanúgy, mint egy évvel korábban.

A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.