BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fővárosi kátyúhelyzet: úthibák tízezreit kellett javítani

Kevesebb mint kétszáz kátyút tart számon pillanatnyilag a Budapest Közút Zrt. az általa kezelt utakon. A vállalat tavaly mintegy 422 millió forintot költött kátyúzásra, kárigényekre pedig 20 millió forintot fizetett ki.

Jelenleg 169 kátyút tart nyilván a Budapest Közút Zrt. a kezelésük alá tartozó fővárosi úthálózaton – közölte a VG.hu-val a társaság. Az úthibák száma ezek szerint dinamikusan változik, egy héttel korábban ugyanis még kétszer ennyi, 324 kátyút jelentett a fővárosi közúthálózatért felelős vállalat az Infostart.hu érdeklődésére.

A VG.hu kérdésére adott válasz szerint

tavaly összesen 43 141 burkolathibát korrigált a vállalat, ebbe a magas számba a kátyúk mellett beletartoznak az olyan egyéb lokális úthibák, mint az erőteljes süllyedések, felgyűrődések, valamint a repedezett felületek javítása is.

Fotó: Patrick Pleul/dpa-Zentralbild/ZB/AFP

A Budapest Közút állítása szerint 2018-ban minden általuk regisztrált úthibát kijavítottak, „nem hagytak ott egyet sem”.

Javítási munkálatokra hozzávetőlegesen 422 millió forintot fordított a társaság, amely 5630 tonna aszfaltot használt fel ezek során, vagyis tonnánként átlagosan 75 000 forintot költött a fővárosi útkezelő.

A XV. kerület adta a legtöbb feladatot

A Budapest Közút az elvégzett munkálatokról egy kerület szerinti kimutatást is eljuttatott portálunkhoz. Ebből kiderül, hogy

  • a legtöbb, több mint ötezer úthibát a XVIII. kerületben regisztrálták,
  • de négyezer feletti úthibával dobogós még Kőbánya,
  • és mintegy 3150 burkolati hibával a XV. kerület is.
  • Utóbbi városrész kiemelkedik a javításra felhasznált aszfalt mennyisége – 635 tonna – és a lefedett úthibák kiterjedése –4300 négyzetméter – szempontjából is.

    A legkevesebb burkolati sérülés a kisebb területű belső városrészekben, Erzsébetvárosban (229), az I. kerületben (327), valamint a Belvárosban (338) keserítette az úthasználók életét.

    Fotó: Pixabay

    A legtöbb aszfaltot a XV. kerület mellett a III., valamint a XVII. kerületben használták fel az utak javítására, egyenként félezer tonna nagyságrendben. Összehasonlításul, az V., VI. és VII. kerületekben együttvéve is csak 94 tonna aszfalttal burkolták le az utakat.

    Természetesen a kerületek mérete és az úthibák száma erősen korrelál, érdekes viszont, hogy a burkolati hibáktól leginkább sújtott XVIII. kerületben a legkisebb ezek átlagos mérete, mindössze 0,39 négyzetméter, míg az I. kerületben a legnagyobb – 1,59 négyzetméter –, ahol egyébként az egyik legritkább az úthibák előfordulása.

    A kijavított budapesti útburkolati hibák mérete átlagosan 0,84 négyzetméter, vagyis Pestszentlőrincen feleakkora, a Budavárban pedig kétszer nagyobb az úthibák jellemző mérete a fővárosi átlagnál.

    Alig pár száz autós kárát térítették meg

    Az autósok tavaly 384 úthiba okozta gépjárműkárhoz kapcsolódó kárigényt nyújtottak be a Budapest Közúthoz, a részletes kivizsgálásokat követően az esetek 45 százalékában bizonyult jogszerűnek és megalapozottnak a kárigény.

    Összességében így mintegy 20 millió forintot fizetett ki a társaság 2018-ban úthibák okozta gépjárműkárokhoz és az azokhoz kapcsolódó költségek teljesítésére, káresetenként jellemzően 25-125 ezer forint közötti összeget.

    Az útfenntartó portálunknak hangsúlyozta, a kárrendezési eljárások lefolytatásába nem vonnak be biztosító társaságokat, a kárrendezési eljárások költségeit, valamint a kártérítési összegeket saját pénzügyi fedezetükből teljesítik.

    Fotó: MTI / Szigetváry Zsolt

    A Budapest Közút Zrt. látja el a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő utak, hidak, műtárgyak, egész Budapesten a forgalomtechnikai létesítmények, valamint a nem fővárosi tulajdonú, de a közösségi közlekedés által igénybe vett utak üzemeltetési és fenntartási feladatait. Összesen mintegy 5000 kilométernyi úthálózat, 320 közúti és gyalogos híd, felüljáró – köztük 13 Duna- és Dunaág-híd -, 72 közúti és gyalogos aluljáró, 15 magasságkorlátozó kapu és egyéb műtárgy tartozik a társaság kezelésébe.

    Siralmas állapotban az országos közutak

    Korábbi cikkünkben beszámoltunk az országos kátyúhelyzetről is a Magyar Közút Zrt. adatai alapján. A társaság tavaly összesen 7,7 milliárd forint értékben, mintegy 78 ezer tonna aszfaltot használt fel a fenntartása alá tartozó 32 000 kilométernyi országos közúthálózaton.

    A Magyar Közúthoz tartozó teljes kiépített úthálózat több mint fele (54 százalék) a leggyengébb, „rossz” burkolati besorolású, ez több mint 17 ezer kilométernyi utat jelent. Ezzel szemben az útfenntartó kezelésében álló utak mindössze tíz százalékának felülete jó minőségű.

    A vállalathoz 2018-ban 1536 úthibához kapcsolódó kárbejelentés érkezett. Ebből összesen 639 esetben bizonyult jogosnak a bejelentés, ezekre összesen 43,2 millió forintot fizetett ki az útkezelő – ez bejelentésenként 67,6 ezer forintot jelent átlagosan.

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.