A 2022-es labdarúgó-világbajnokság rendezője, Katar igazán „odateszi magát” a látogatók kényelmének érdekében, szerdán például felavatták az ország első metróvonalát. A Doha Metro Red Line kezdeti műveleteit még 2013-ban kezdték meg azzal a nem titkolt szándékkal, hogy Katar minden képzeletet felülmúló infrastrukturális fejlesztésekkel kápráztassa el a hozzájuk látogató több százezer turistát.
A végeredmény már korábban is elkészülhetett volna, azonban
a 2010-es évek közepén valamelyest lelassult a folyamat a regionális diplomáciai válság miatt, miután a „szomszédok” (köztük Szaúd-Arábia, az Egyesült Arab Emírségek, valamint Egyiptom) szárazföldi, légi és tengeri blokáddal sújtották Katart.
A helyzet enyhülése után a metróvonal építését villámtempóban folytatták, ennek következtében már most, három évvel a világbajnokság előtt meg is nyitották az első szakaszt.
A 13 állomásból álló piros vonal – melyet később 18 állomásosra bővítenek – egyelőre az al-Qassar kerülettől al-Wakrah-ig közlekedik. A 40 kilométeres vonal végig fut a part mentén, a tervek szerint pedig az a cél, hogy később, a már kibővített metróvonal összekösse al-Wakrah-t és a Lusail stadiont.
Katar azonban nem elégszik meg ennyivel,
az ország 75 vonat üzembe helyezésére, illetve további két metróvonal, a Gold és a Green Line (arany és zöld) kiépítésére törekszik 2020-ig.
„Ez egyike Katar megaprojektjeinek, amely az egész ország számára új közlekedési lehetőséget jelent” – mondta Abdulla Al-Mawlawi, a Qatar Rail kommunikációs igazgatója az Al Jazeerának.
A legmodernebb, Japánból behozott vezető nélküli vonatok 80–100 km/h sebességgel hasítanak, és három kategóriájú osztályra válthatnak jegyet rá:
Valamennyi metró 416 férőhelyes – ebből 130 ülőhely –, az al-Qassar és al-Wakrah közötti teljes utazási idő pedig körülbelül 35 perc.
A fővárosi metróállomásokon szerdán reggel nagy volt az izgalom, amikor a város lakói sorban álltak, hogy megvásárolják jegyeiket és először utazzanak a metróval. Franck Gellet, Katar francia nagykövete az első néhány utas között volt, aki kipróbálhatta az al-Wakrah irányába közlekedő metrót.
A magyar tömegközlekedési árakhoz képest a dohai metrót igazán kedvező árért vehetik igénybe: a standard osztályra szóló vonaljegy 2 riyal (körülbelül 180 forint – nagyjából tehát félár a hazaihoz képest), míg a Gold Classért 10 riyalt (kb. 800 forint) kell fizetni.
A West Bay állomásnál – Doha legnagyobb üzleti negyedénél – áramlott a tömeg a metró aluljárókban, hiszen itt található a legtöbb felhőkarcoló, s a nagy cégek bázisai. Itt dolgozik többek közt az indiai mérnök, Sandeep Kolli is, aki a japán Mitsubishi vállalat alkalmazottja, egyben a Qatar Rail projekt egyik legkiemelkedőbb alvállalkozója.
„A metró elindítása igazán különleges pillanat számomra, hiszen én vagyok az egyik, aki felelős volt azért, hogy ezek a kocsik rendben megérkezzenek egyenesen Japánból, így elmondhatom, hogy minden egyes kocsi különleges számomra, hiszen ismerem őket egytől egyig” – mondta Kolli, hozzátéve, hogy ez a projekt mindenképpen egy mérföldkő Katar számára.
[enews_gallery id='1502710']
A megkérdezett helyiek közül rengetegen nyilatkoztak úgy, hogy tömegközlekedésre cserélnék autójukat annak érdekében, hogy élhetőbbé tegyék a várost – és persze azért is, hogy pénzt takarítsanak meg, hiszen a fentiekből kiderült, igazán olcsón használhatják a metrót.
A Red Line megnyitása minden bizonnyal átalakítja majd a közlekedést az egész fővárosban, ráadásul óriási segítséget jelent azoknak, akik a város másik felébe járnak dolgozni, de nincs autójuk. Így most az ő életük is leegyszerűsödik
– mondta Ric Daos, Fülöp-szigeteki mérnök.
https://www.youtube.com/watch?v=30lqvVk3C-w&t=105s
A jelek szerint Katar óriási lendületet kapott metróépítés terén, a tervek szerint ugyanis a zöld és az arany vonal létrehozása után 2026-ig további 60 állomás és még egy Blue Line (kék vonal) kiépítését is tervezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.