Csaknem teljesen leállt az utasforgalom a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a koronavírus-járvány miatti intézkedések következtében. Az üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA) közlése szerint január óta tegnapig mintegy 5700 járat, vagyis több mint 1,1 millió széknyi kapacitás tűnt el a ferihegyi menetrendből. A forgalom beszakadásának üteme drámai: kedden még csak félmilliós volt a mínusz. A BA felkészült az átmeneti teljes leállásra is, erről az operatív törzs határozhat. Az állami korlátozásokra mindenesetre a piac folyamatosan reagál. Az Aeroflot törli a Budapest–Moszkva, az Egyptair a Budapest–Kairó, az Emirates és a Wizz Air a Budapest–Dubaj járatot. A Ryanair kedden határozatlan időre felfüggeszti a közlekedést, az EasyJet március 31-ig, a Turkish Airlines április 17-ig szólóan hozott hasonló döntést. A most elvétve útnak induló gépek akár 90 százalékkal kevesebb utast szállítanak, mint tavaly ilyenkor. Ebben is brutális a zuhanás, hiszen kedden a BA még csak 30 százalékos üresedésről számolt be. A trendben értelemszerűen szerepet játszott a kedd óta hatályos határzár. A társaság menedzsmentje közölte, hogy a forgalom- és bevételkiesés okozta jelentős anyagi veszteség ellenére is fenn tudja tartani a biztonságos működést.
A cég helyzete stabil, bízunk benne, hogy egy több hónapig elhúzódó válságot is át tudunk vészelni
– mondták. Arra is számítanak, hogy a járvány lecsengése után hosszabb ideig nem áll vissza a budapesti repülőtér teljes forgalma. Hogy a Budapest Airport hozzávetőleg tízezer munkahelyéből minél többet megtartsanak,
a cégvezetés felajánlotta a dolgozóknak a készenléti szabadságot és a részmunkaidőre való átállást.
A vállalat kedvezményes parkolási lehetőséget kínál az üzemelésből kivont repülőgépek számára, egyúttal jelezte lapunknak, hogy semmiféle kötelezettsége nem keletkezik a légitársaságokkal szemben.
A kormányintézkedések az áruszállítást tilalmi szinten nem érintik.
A teherjáratok közlekednek, bár itt is lehet csökkenés, elsősorban a kínai destinációban. Fontos, hogy a polgári járatok törlésével nemcsak az utasok tűntek el Ferihegyről, hanem a gépek alsó fedélzeti cargokapacitása is megszűnt. Ezért is kritikus pont, hogy a kifejezetten a szállításban részt vevő járatok indulási és érkezési feltételei ne sérüljenek. A Világgazdaság megkeresésére a Debreceni Nemzetközi Repülőtér üzemetetője, a helyi önkormányzat többségi tulajdonában lévő Debrecen International Airport Kft. szintén arról számolt be, hogy a működése stabil.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.