A kínai piac lett a német és ezzel együtt a világ autógyárainak is a legfontosabb pillére az EY tanácsadó cég szerdán publikált tanulmánya alapján. A második negyedévben a német autógyárak, a Volkswagen, a BMW és a Daimler együtt az EY adatai alapján öt százalékkal növelték eladásaikat Kínában az egy évvel korábbihoz képest.
Mind a három német autógyár növelni tudta eladásait Kínában a második negyedévben, miközben a többi piacon forgalmuk jelentős mértékben visszaesett
– mutatott rá Constantin Gall, az EY autóipari és közlekedési szakértője. Ennek köszönhetően
Kína részesedése a német autógyárak globális forgalmában 33 százalékról 51 százalékra emelkedett.
Összességében viszont 32 százalékkal csökkentek a német autógyárak eladásai a második negyedévben az EY tanulmánya szerint. Németországban az április-májusi járványvédelmi korlátozások alatt mintegy öt hétre szinte teljesen leállt az autógyárakban a termelés.
Az EY összesen 17 autóipari csoport adatait vette górcső alá tanulmányában és megállapította, hogy együttesen 39 százalékos forgalomcsökkenést szenvedtek el a második negyedévben.
A legkevésbé a Tesla forgalma csökkent, 5 százalékkal, a német autógyárak pedig a középmezőnyben helyezkedtek el.
A Volkswagen forgalma 37 százalékkal, a Daimleré 29 százalékkal, a BMW forgalma 22 százalékkal csökkent a második negyedévben. A kínai piacon nem igazán aktív francia autógyárak esetében a második negyedévi forgalomcsökkenés 51 százalékos volt. A Mitsubishi forgalma pedig 57 százalékkal esett vissza.
A koronavírus-válság következtében az EY elemzésében vizsgált 17 autóipari csoport együttesen 10,8 milliárd euró működési eredmény szintű hiányt szenvedett el az idei második negyedévben a 2019 második negyedévi 21,8 milliárd eurós pozitív működési eredmény után. A 17 autógyárból csak öt nem csúszott mínuszba a második negyedévben és csak egy, a Tesla ért el április-júniusban az előző évinél jobb eredményt.
Constantin Gall szerint „soha nem következett még be hasonló nagyságrendű visszaesés az eladásokban, a forgalomban és a vállalatok eredményében. A járvány valósággal lebénította a világ autóiparát, ami katasztrofális forgalmi és jövedelmezőségi következményekkel járt”.
Kína soha nem tett még szert olyan nagy autópiaci jelentőségre, mint az elmúlt hónapokban
– tette hozzá Peter Fuß, az EY szakértője.
A harmadik negyedévre az autóipari vállalatok forgalmának a növekedését jelzi ugyan előre elemzésében az EY, a válság előtti forgalmat azonban számításaik szerint legkorábban 2022-ben tudják majd csak elérni. Prognózisuk alapján ha rövid távon nem is kerül rá sor, de az autóipar semmilyen módon nem fogja tudni elkerülni az üzembezárásokat és a létszámcsökkentést. „2021-ben jön majd csak a hideg zuhany” – mondta Fuß. „A számadás pedig brutális lesz.”
A kínai autópiac korábbi botladozásairól itt írtunk részletesebben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.