Márciusban mindössze két hét alatt mintegy 95 százalékos visszaesés zajlott le az Oszkár forgalmában
– erről is beszélt a Világgazdaságnak a telekocsirendszer társalapító-tulajdonosa, Prácser Attila. Mint elmondta, a negatív fordulat annyiban nem volt váratlan, hogy a koronavírus magyarországi megjelenésével a cég is azt kérte a felhasználóktól, hogy lehetőség szerint ne szervezzenek utazásokat. Bár május végén a pünkösd hatására lassú növekedés indult meg, amely ki is tartott a nyár végéig, a járvány kitörése előtti, év eleji forgalomnak így is csak a 65 százalékát érték el szeptemberre. A tavalyi hasonló időszakhoz képest ennél is rosszabb a helyzet:
éves bázison a felére zuhant az Oszkár használata. A második hullám (ha nem is a tavasszal tapasztalt drasztikus módon) ismét lefelé tartó pályára állította a szolgáltatást.
Az Oszkar.com telekocsi Kft. 2012 júniusában alakult, azóta csaknem 850 ezer regisztrált felhasználót gyűjtött. Egy átlagos hónapban mintegy 200 ezer utas és 100 ezer sofőr utazik a telekocsirendszerrel.
Prácser Attila arra is kitért, hogy a kezdeti időszakban évről évre megduplázták az általuk generált forgalmat, 2019-re azonban – bár tovább növekedtek – ez már nem volt igaz. „A koncepcióban rejlő lehetőség kezdi elérni a megvalósulás elméleti maximumát.” A cég tavaly meghaladta a 225 millió forintos nettó árbevételt, ami 30 milliós plusz 2018-hoz viszonyítva, adózott eredménye pedig némiképp elmaradt a két évvel ezelőttitől, de így is megközelítette a 120 millió forintot.
A vállalkozás kilátásairól a 42,75 százalékos tulajdonrésszel rendelkező Prácser Attila kifejtette, hogy 2021-ben sincs realitása a forgalom visszarendeződésének, ám 2022-től újra elérhető lehet a 2019-es szint.
A költségek rugalmasan ütemezhetők, már csak ezért sem merült fel a tevékenység beszüntetése, ahogy a külföldi piacszerzés sem, bár ennek gátja a francia BlaBlaCar előretörése, amely milliárd dolláros tőkebevonás után mára Európában uralja a telekocsizást, ugyanakkor az Oszkár magyar pozícióit nem fenyegeti. A szolgáltatást nemcsak belföldi útvonalakra, hanem külföldi (főképp Ausztria, Németország, Hollandia) ingázásokra is igénybe veszik, 65:35 százalékos arányban. A határok lezárása ezért érzékenyen érinti ezt a tevékenységet, miként a turizmus bedőlése is. Az Oszkár-felhasználók jellemzően magyarok, a nemzetközi távok esetében azonban markáns a külföldiek jelenléte, akik magától értetődő közlekedési megoldásként alkalmazzák a telekocsit. A szegmenst a fesztiválszezon elmaradása kiváltképp sújtotta, hiszen az Oszkár és a fesztiválok közönsége nagy átfedést mutat: zömében fiatalok, akiknek természetes az idegenekkel való közös utazás.
Az üzleti modell lényege az az informatikai háttér, amely megteremti a lehetőséget a sofőrök által kínált szabad helyek és az autós közlekedést kereső utasok találkozására. A költségek szétosztása révén a telekocsizás a tömegközlekedés árszintjénél is olcsóbb lehet. A megvalósult utazások után az Oszkár 5 százalékos jutalékot számol fel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.