BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megvan hogyan folytatódik a Veszprémet elkerülő 8-as főút fejlesztése

Magyarország kelet-nyugati közlekedési folyosói közül a 8. sz. főközlekedési útvonal az egyik legkiemelkedőbb. Székesfehérvárt, Veszprémet és Körmendet köti össze az országhatárral, keresztezve számos észak-déli irányú főutat.

A 8-as számú főút Litéri és Füredi csomópontja között, 7,5 km hosszon, a jelentős baleseti kockázatot hordozó csomópontok különszintű csomópontokká fejlesztésére, átépítésére kerül sor. Ezen fejlesztési koncepció keretében valósul meg most az új Budapesti, Almádi és Füredi csomópont.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF ) Zrt. megbízásából, a STRABAG Építő Kft. kivitelezésében valósul meg a 8. számú főút Veszprém déli elkerülő I. üteme a Litéri és Füredi csomópontok között.

A Litéri és a Budapesti csomópont között (Körmend irányába) a jobb oldalon 2×1 sávban halad a forgalom, a bal pályán történik a munkavégzés. Az kivitelezés során elbontják a Veszprém és a Litéri csomópont között a félpályát. Az előkészítő munkákat követően a kivitelező a szükséges földmunkákat végzi, valamint megkezdték a vízépítési munkákat is. A Budapesti csomópontban lévő műtárgy alapok melletti visszatöltés építése elkészült. A hídfők, szárnyfalak építése befejeződött. A bal és a jobb pálya födémszerkezetének építésével folytatódnak a munkálatok.

Fotó: NIF Zrt.

A NIF Zrt. tájékoztatása szerint az Almádi csomópont építési munkálatai miatt aBalatonalmádi – Veszprém irányú utat a közúti forgalom elől lezárták. A csomópontnál a bontási munkákat követően a humusz leszedése és az úttöltés alapozása megtörtént, a töltés építése elkezdődött 7217 j. úton.

Fotó: NIF Zrt.

A csomópont város felőli oldalán is megkezdődött a körforgalom építése az előkészítő és földmunkákkal. A Dornyai Béla utcát január elején lezárták. Az Almádi csomópont hídalapozási és szárnyfalépítési munkáit elvégezték, illetve a gerendák beemelése is megtörtént, jelenleg a pályalemez szerkezetépítése zajlik.

Az 51+052 km szelvényben létesítendő kerékpáros kerethíd szerkezete megépült és ideiglenesen forgalomba is helyezték. Az 51+067 km szelvényben a kerékpáros kerethíd melletti 3 m-es csőáteresz előfejeinek alapozása, valamint a csőelemek beépítése elkészült.

A Füredi csomópontnál a humuszréteg leszedése, az alkalmatlan fedőréteg eltávolítása az északi oldalon megtörtént, az elő- és háttöltés építése megkezdődött és a felmenő szerkezetek építése zajlik. A Füredi csomóponti híd északi oldalán a hídfő és a szárnyfalak építése elkészült, a déli oldalon a pillérek megépültek, itt a hídháttöltés építésével folytatódik a munka.

A közúti forgalom elvezetésére a 8. sz. főúttal párhuzamosan, az Almádi és a Füredi út között terelőutakat alakítottak ki, amelyeknek az aszfaltréteg kiépítése befejeződött, jelenleg a vízépítési munkák zajlanak.

A teljes szakaszon kis-, közép-, és nagyfeszültségű villamosvezetékek, közvilágítási, szénhidrogénvezetékek, üzemi hírközlési és hírközlési vezetékek kiváltása szükséges. A víziközművek (víz és csatorna) kiváltása teljes körűen megtörtént A közművek kiváltása a teljes szakaszon, folyamatosan ütemterv szerint halad.

Előkészítés alatt álló szakaszok:

8. sz. főút Veszprém körgyűrű fejlesztése a Füredi úti csomóponttól a Csatári csomópontig

A Füredi úti csomóponttól a tervezési szakasz végéig, azaz a Csatári csomópontig a meglévő nyomvonal felhasználásával, annak szélesítésével szintén 2×2 forgalmi sávos, osztott pályás főútra történő átépítés valósulhat meg. A szakasz vége a Csatári csomóponton keresztül kapcsolódna a már elkészült 2×2 sávos Márkó elkerülő szakaszhoz.

A megvalósítást megelőzően szükséges a Füredi és a Csatári csomópontok közötti szakaszra a korábbi tervek felülvizsgálata, amelyre vonatkozóan a közbeszerzési eljárás befejeződött. A tervezői szerződés 2020. december 21-én aláírásra került az ÚT-TESZT Kft.-vel. A tervező feladata a korábbi környezetvédelmi engedély, az engedélyezési és a kiviteli tervek felülvizsgálata és a szükséges engedélyek megszerzésében és módosításában való közreműködés. A tervezési feladat átfutási ideje 18 hónap.

8-82 sz. főúti átkötés

A beruházás részeként jelenleg épülő új Budapesti csomóponthoz szervesen kapcsolódik a tervezés alatt álló 8-82. sz. főutak összekötésére kialakítandó, 8229 j. Veszprém Aréna összekötő út.

A tervezett összekötő út 2×2 forgalmi sávos, a 8. sz. főút Budapesti úti csomópont részét képező ún. északi körfogalomból indul, a szakasz végén a 82. sz. főúthoz szintén körforgalmi csomóponttal kapcsolódik. A sportlétesítmények megközelítésére a szakaszon egy közbenső körforgalmi csomópont is létesül.

A NIF Zrt. a projekt előkészítési feladatait végzi. A Veszprém Megyei Kormányhivatal Közlekedési és Műszaki Engedélyezési Főosztálya az építési engedélyt 2020. december 15-én adta ki. Jelenleg a kiviteli tervek készítése van folyamatban, amelyre egy hónap áll rendelkezésre az építési engedély megszerzése után. Ezt követően kerülhet sor az összekötő útszakaszra vonatkozóan a kivitelező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás megindítására és lefolytatására.

A kivitelezői közbeszerzési eljárásban az ajánlati felhívás megjelenése 2021. II. negyedévére tervezett. A vállalkozói szerződés aláírására 2021. IV. negyedévében kerülhet sor. A munkák megkezdésének várható ideje 2021. év vége. A megvalósítás tervezett átfutási ideje pedig 12 hónap.

A 8. sz. főút korszerűsítése miatt a kivitelezés időtartama alatt torlódás várható, illetve az Almádi és a Füredi csomópont lezárásakor a környező települések forgalma várhatóan megnövekszik, ezért kérjük a közlekedők és az érintett lakosság szíves megértését és türelmét.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.