Egyelőre inaktív az a honlap, amely arra szolgál, hogy a közúti árufuvarozók a 2021. január 1-től kötelező előzetes elektronikus engedély-ellenőrzési rendszerbe (Bireg) regisztráljanak, de érdekképviseletüknek nem ez a legfőbb problémája. Panasza szerint – amelyet levélben megosztott az illetékes Mosóczi László államtitkárral –
a 2020. december 31-én kihirdetett jogszabály alapján egyelőre az sem ismert pontosan, hogy a regisztráció mely fuvarfeladatoknál és milyen kritériumok esetén kötelező.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) olvasata szerint a kötelezettség kiterjed a tisztán közösségi engedéllyel végzett fuvarokra is, holott a szervezet korábbi javaslatában az szerepelt, hogy csak a nemzetközi és a bilaterális (CEMT vagy Bilat) engedélyekhez kötött fuvarokra vonatkozzon. Ezzel ugyanis
lényegében informatikai alapokra helyeződhet a Magyarországra irányuló vagy innen induló CEMT vagy bilaterális engedélyhez kötött nemzetközi közúti áruszállítók ellenőrzése.
Egy ilyen intézkedés fehérítené a piacot, és segítené a jogszabálykövető hazai fuvarozókat abban, hogy megtartsák a piacukat. Az előzetes regisztráció általánossá tételével viszont a jelenleginél több adminisztrációra kényszerülnének, így az ezt előíró jogszabály bevezetése elfogadhatatlan a közösségi engedélyes fuvarozásban. Nem is tartalmazott ilyen elemet az MKFE-nek az előzetes engedélyregisztrációra vonatkozó, 2018-as javaslata.
Az államtitkárnak küldött levélben ezért a jogszabály módosítását is szorgalmazza az érdekképviselet. Ennek egyik fő pontja értelemszerűen az, hogy a Bireg hatálya kizárólag a CEMT és a bilaterális engedélyhez kötött fuvarfeladatokra terjedjen ki. Kéri továbbá, hogy a regisztrációs felület aktív használatába mielőbb vonják be a fel- és a lerakóhelyeket, és legyenek olyan adatmezők is a rendszerben, amelyek a kabotázs fuvarok ellenőrzését segítik.
Azért is lobbizik az MKFE, hogy a kötelező, előzetes regisztrációt elmulasztó fuvarozókat a jogszabály ideiglenesen, részlegesen vagy teljesen tiltsa ki Magyarországról.
Levelében Ignácz József Péter, az egyesület elnöke kiemeli, hogy továbbra is számít a közlekedéspolitikai államtitkár szakmai támogatására, és reméli, hogy egy olyan Bireg beélesítését üdvözölhetik, amely valóban a fuvarozók érdekeit tartja szem előtt, és támogatja a jogkövető magyar vállalkozásokat.
A 2010 óta alkalmazott adópolitikai irány szerint az áfamérték csökkentésénél hatékonyabb a munkát terhelő adók csökkentése – válaszolt a Pénzügyminisztérium (PM) az MKFE és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó lpartestülete (NiT Hungary) azon közös kérésére, amelyben a szervezetek vezetői a különjárati belföldi személyszállítás újraindításának megsegítése érdekében kérték a kedvezményes, 5 százalékos áfa bevezetését. Az áfacsökkentést azonban a PM az újraelosztás rendkívül költséges és kevéssé hatékony eszközének tartja, mert jelentős költségvetésibevétel-kieséssel jár, míg csak egy nemzetgazdasági szinten szűk kör gazdasági helyzetét javítja. A javaslat versenyképességi aggályokat is felvet, mert a menetrend szerinti járatok adómértékét változatlanul hagyná.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.