Ahogy az egész gazdaság, úgy a magyar lízingpiac extrém körülmények között teljesített a koronavírus válság idején – mondta Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke. A tavalyi évben 639,26 milliárd forintot helyeztek ki a lízingcégek, amelyek révén 912,36 milliárd forint eszköz beszerzését segítette a szakma 83 050 szerződés keretében. A teljesítmény 86 százaléka a 2019-es teljesítménynek, a finanszírozott összeg tekintetében ugyanakkor nagyobb, 17 százalékos volt a visszaesés. Ezzel egy hét éves növekvő trend tört meg – jelezte Tóth Zoltán, a szövetség főtitkára.
A legkomolyabb vesztese a pandémiának a nagyhaszon gépjárművek esetében 36, az egyéb gépek területén közel 30 százalékos volt a visszaesés.
Ugyanakkor a mezőgazdasági gépeknél 7 százalékos növekedést hozott a 110,15 milliárdos 2020-as kihelyezés ezen felül az építőipari gépek esetében pozitívum, hogy helyben maradt az értékesítés – mondta Nyikos Katalin. A mezőgazdasági termelők helyzetét az emelkedő élelmiszerárak, a gyengülő forint és a kedvező hitelfeltételek (NHP Hajrá) erősítette. Az építőipari beruházások gépigényét szintén a fix forinthitelek segítették, a szegmensben erős a használt gépek lízingelése. Az egyéb gépeknél az ipari fejlesztések elmaradása, elsősorban az autóipari gyártás megtorpanása okozta a komoly, 30 százalékos visszaesést. Ami biztató, hogy az elmúlt év utolsó negyedévében már észlelhető volt a beruházások növekedése és így növekedési remény várható. Ezt a technológiai korszerűsítési támogatások is segíteni fogják – mondta Nyikos Katalin.
Zs. Nagy István alelnök szerint
a személygépjármű-finanszírozás 9 százalékkal esett vissza, a lízingpiaci szerződéseknek azonban továbbra is 50 százalékát adja.
A lakossági autófinanszírozás terén 10 százalékos volt a visszaesés, a kihelyezés 245 milliárd forint volt. Az eredmény annak fényében ugyanakkor még jónak is mondható, hiszen az EU 23, és a hazai 18 százalékos autó-értékesítést visszaesést produkált. Ez az alelnök szerint annak volt köszönhető, hogy az autópiacon komoly drágulás történt és így a finanszírozott összeg emelkedést. A drágulás a használt autó piacra is hatott – ott a szerződések darabszáma 14 százaléka volt alacsonyabb, mint 2019-ben, ám a lízingcégek kihelyezése elérte az egy évvel korábbi szintet. A kishaszon gépjárművek esetében a finanszírozott összeg 5 százalékkal növekedni is tudott, amit a szakember egyértelműen az NHP hajrá hatásának tud be.
A flotta üzletág most is bizonyította, hogy válságálló üzletág, itt a visszaesés csak 6 százalékos volt.
A nagyhaszon gépjárművek esetében a drasztikus visszaesés már 2019. őszén prognosztizálható volt, hiszen az EU új fuvarozási szabályozása és a Brexit hatása mellett a sofőrhiány is jelezte, hogy a piacnak nehéz éve lesz 2020-ban. Erre erősített rá a pandémia. A Világgazdaság kérdésére elmondták, a terület érdemi gondokat okozhat majd 2021-ben is, mivel a meglévő portfolió esetében – például a buszoknál – komoly lehet a moratórium utáni kockázatnövekedés. A másik komoly problémát a nyomdaipari vállalkozások helyzete adja, ám ha diverzifikált cégek esetében a nyomdaipari visszaesést a csomagolóipari felfutás ellensúlyozhatja.
Itthon az európai szinteknél lényegesen szerényebb az IT berendezések lízingje, részesedés az itthoni kihelyezések mindössze 1 százalékát teszik ki. Az ingatlanlízing továbbra is projektfüggő, súlya a kihelyezésekben 2 százalékos volt tavaly.
Nyikos Katalin szerint a lízingszakma lényegében az összes kormányzati és jegybanki támogatott konstrukcióban részt vesz. Az idei évben a szektor 6-7 százalékos bővülést terveznek. ez 700 milliárd forint körüli finanszírozást jelenthet. Ezen belül a személygépjárműveknél 10, a haszongépjárműveknél 7 százalékos növekedést vár az idén a lízingszakma, a mezőgazdasági gépeknél 5 százalékos lehet majd a bővülés.
Kérdésre elhangzott:
a moratóriumban a szerződések kevesebb, mint fele vett részt – a lakosságnál 50 százalék közelében, a vállalatoknál 40 százalékos volt az igénybevétel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.