Megérkezett Magyarországra a Rail Cargo Hungaria (RCH) rendelésére kifejlesztett első villany-hibrid tolatómozdony, amelyet a CRRC Group – a világ legnagyobb vasútijármű-gyártó társasága – leányvállalata, a CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd. fejlesztett ki az RCH logisztikai feladataira optimalizálva, egyedi specifikációkkal. A maga nemében Európában egyedülálló technológiát képviselő járművet a következő hónapokban a magyarországi engedélyezéshez és forgalomba helyezéshez szükséges teszteknek vetik alá.
A piacvezető vasúttársaság a gépet a Magyarországon egyedüliként országos lefedettséggel végzett egyeskocsi-fuvarozás tolatási szükségleteinek biztosítására rendelte meg. Ez a szolgáltatás a legköltségesebb vasútüzemi tevékenység, amelynek során tolatási műveletekkel rendezik szét vagy állítják össze egy-egy tehervonat vagonjait a rendező pályaudvarokon. Ehhez többnyire az RCH a MÁV-Starttól rendelt régebbi üzemmódú dízel tolatómozdonyokat vesz igénybe. Azonban a MÁV-Start szolgáltatásainak csökkenése miatt az RCH számára stratégiailag fontos cél a saját tolatási képesség erősítése. Emiatt, valamint a költségek csökkentése és a fenntartható működés érdekében még 2019-ben rendelte meg a gép technológiai kifejlesztését és gyártását. Az elkészült tolatómozdonyt a társaság kedvező – a karbantartást is magában foglaló – pénzügyi feltételek mellett az engedélyezési folyamat lezárulta után veszi bérbe.
A Kína délkeleti részén, Hunan tartományban gyártott mozdony tömege 74 tonna, technológiája az elektromos piacon is egyedinek számító elektromos-elektromos hibrid. A jármű lítium-titanát akkumulátort alkalmaz tolatáskor.
Nagy kapacitású energiatárolásának köszönhetően a felsővezetékkel rendelkező szakaszokon feltölti a mozdonyba szerelt akkumulátort, javítva a jármű hatékonyságát.Vontatási teljesítménye felsővezetékes üzemmódban 850 kW, akkumulátoros üzemmódban pedig 350 kW. Az RCH villany-hibrid tolatómozdonya felsővezeték nélküli pályán egy 800 tonnás szerelvényt 85 percig képes vontatni 20 km/h-s sebességgel (a kocsirendezést ehhez hasonló tempóval szokták végezni).
A jármű az engedélyek megszerzése után Magyarországon lát majd el feladatokat, és főleg rendező pályaudvarokon, valamint iparvágányokon végez kiszolgálást. Az ipar- és rakodóvágányok felett ugyanis Magyarországon nincs felsővezeték, ezért a vasútvállalatok jelenleg költséges és környezetszennyező dízelgépekkel oldják meg a tolatást. Az új tolatómozdony a tervek szerint 2022 második felében áll forgalomba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.