BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fékezhetetlenül nőnek a közúti fuvardíjak

Már az inflációt is túlszárnyalja a közúti fuvarozás díjainak emelkedése, és még messze nincs vége. A fuvarozók idei első féléves költségnövekedéseit a nemzetközi piacon 22,3 százalékos, a belföldin 28,3 százalékos díjemelés kompenzálná a 2021-es szinthez viszonyítva – mutatta ki a DigiLog Consulting legfrissebb elemzése.

Az októberi 21,1 százalékos hazai inflációt is meghaladja a közúti fuvardíj emelkedése a harmadik negyedévben – derül ki a DigiLog Consulting által negyedévente publikált Közúti Fuvarozási Árindexből (KFX).

 Felfelé tartanak a közúti fuvarozás díjai. Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Szinten minden közvetlen és egyéb költség megnőtt

A költségek növekedését a harmadik negyedévben is elsősorban az üzemanyagárak és a gépjárművezetők bérköltségének dinamikus emelkedése hajtotta. Egyre markánsabban jelenik meg a járművek beszerzési és finanszírozási költségének emelkedése is, amely mögött a kamionok árának megugrása és a jegybanki alapkamat intenzív emelkedéséből következő lízingkamat növekedése áll. Fontos tényezővé vált az egyéb költségek emelkedése, mivel a tartósan két számjegyű infláció szinte minden egyéb fuvarozási költséget érint. Ilyen az irodai dolgozók bére, az iroda és a szerviz díja, a gumi ára vagy a telephely fenntartásának és őrzés-védésének a költsége. 

A forint gyengülése az euróval szemben nagyban segítette a nemzetközi fuvarozókat, de csak kismértékben tompította a költségek növekedését és a hatékonysági mutatók enyhe romlását.

A belföldi fuvarozókat nem segíti a forint gyengülése, azonban a tartós kapacitáshiány jó hatással volt a termelékenységükre, ami kompenzált néhány százalékot az elszálló költségek áremelő hatásából is.

Belföldön nehezebb volt emelni a fuvardíjat

Ezek az értékek azt jelentik, hogy a 2022 első fél évében jelentkező összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi fuvarozás esetében 22,3 százalékos, a belföldinél 28,3 százalékos díjemelés kompenzálná a 2021-es díjszinthez viszonyítva. Ehhez képest a fuvarozók a nemzetköziben 20,6, belföldön pedig 21,7 százalékos díjemelést értek el. Ebből az látható, hogy a nemzetközi fuvarozók szinte teljesen érvényesíteni tudták a költségeik növekedését, míg a belföldi fuvarozóknak még 6-7 százalék hiányzik. 

A közúti költségek és díjak ralija még egyáltalán nem ért véget – figyelmeztet közleményében Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője –, mivel az energiaválság tartósan magasan tarthatja a gázolaj árát, az általános két számjegyű infláció pedig az összes költséget felfelé fogja nyomni az év hátralévő részében. 

„Mindezek figyelembevételével 2022 végére 30 százalék körüli költségemelkedést és ebből következő szükségszerű díjemelést mutatnak az előrejelzéseink. A 30 százalékos díjemelés már inflációt generáló hatással jár, hiszen a közúti fuvarozás díja szinte minden ipari és fogyasztási termékben jelentkezik majd!” – fejtette ki a szakember.

A közúti fuvarozási árindex (KFX) alakulása
Felfelé tartanak a fuvardíjak

A fuvarozók költségnövekedései között említett béremelésről a Waberer’s a közelmúltban saját videót tett közzé. 

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.