A GYSEV Zrt. tavaly októberben, intercity-motorvonatok beszerzésére indított feltételes közbeszerzési eljárására az egyedüli ajánlattevő a Siemens Mobility Kft. volt – közölte a cég a Világgazdaság megkeresésére. Lapunk az alacsony érdeklődés lehetséges okáról és az új pályázatról érdeklődött a magyar-osztrák tulajdonú vasúttársaságnál.
A GYSEV – válasza szerint – európai összehasonlításban viszonylag kis darabszámban határozta meg a megvásárolni kívánt járműveket, a saját megtervezett feladataihoz, technológiájához és minőségi elvárásaihoz igazított feltételekkel. Úgy véli, valószínűleg ez lehetett az oka annak, hogy csupán egy gyártó adott be ajánlatot, hiszen csak azok a cégek fektettek energiát az ajánlattételbe, amelyek már rendelkeztek olyan intercity-motorvonatokkal, amelyek minimális változtatással megfelelnének a megrendelőnek is.
A társaság ezért igyekszik a lehető legrövidebb határidőn belül kiírni a következő feltételes közbeszerzési eljárást.
A feltételek meghatározásakor igyekszünk összehangolni azokat a paramétereket, amelyek a GYSEV-forgalmak lebonyolítására alkalmassá teszik a járműveket, azzal a kínálattal, amely minél több motorvonat-gyártó cég választékában szerepel
– írták.
Ha ugyanis nincs olyan, engedélyezett terméke egy gyártónak, amely minimális átalakítással alkalmassá tehető a GYSEV IC-forgalmainak lebonyolítására, az ár várhatóan annyira magas lesz, hogy a gyártók elállnak az ajánlat beadásától. „Nekünk viszont egyértelműen az a célunk, hogy több gyártó is vegyen részt a feltételes közbeszerzési eljárásunkban, mi pedig az utasaink és a vasúttársaságunk számára is a lehető legoptimálisabb járművet válasszuk” – szögezték le.
A GYSEV tavaly rekordszámú utast szállított: járatain 6 millió 220 ezren utaztak, 4,5 százalékkal többen, mint a 2019-es, tehát a pandémia előtti utolsó évben.
A 2020–21-es koronavírus-járvány azonban súlyosan érintette a közösségi közlekedést, 2020-ban 70 százalékkal esett a GYSEV utasforgalma. A pandémia utáni első teljes évben egyre többen térnek vissza a közösségi közlekedéshez, így a vasúthoz is. A GYSEV-nél tavaly márciusban kezdődött a kedvező tendencia, a vasúttársaság tavaly augusztusra elérte a 2019-es szintet, utasainak száma pedig 2022 októberében már meg is haladta a 2019-est. „A pandémiás időszakban sem álltunk le a fejlesztésekkel, javultak a szolgáltatásaink, több komoly, a vasúti infrastruktúrát érintő beruházást, jelentős állomásfelújítást valósítottunk meg” – idézték Kövesdi Szilárd elnök-vezérigazgató korábbi közleményét.
A társaság a közelmúltban adott hírt a soproni vasútállomás felújításának folytatásáról. Arról is a napokban számolt be, hogy árufuvarozó leányvállalata, a GYSEV Cargo Zrt. fogja üzemeltetni a Debrecen-Macs Ipari Park vasútállomás területén kialakítandó, nyílt hozzáférésű intermodális konténerterminált, amelynek a vagyonkezelését majd a GYSEV Zrt. végzi. A fejlesztéspolitikai szempontból kiemelt jelentőségű beruházásról kormányhatározatban döntöttek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.