Pillanatnyilag egyetlen egységből áll a magyarországi hidrogéntöltő állomások hálózata: a Linde Gáz 2021-ben mutatott be egy ilyen mobil berendezést a fővárosi Illatos úton lévő telephelyén. Mindazonáltal ezzel egész Kelet-Európában az élmezőnyben vagyunk, mert a térségben rajtunk kívül csak Lettország büszkélkedhet H-töltővel, igaz, szintén csak eggyel, továbbá Prága egy idén nyílttal. A lett fővárosban, Rigában már hosszabb ideje, 2020 márciusa óta működik a berendezés, amely tíz trolibuszt lát el folyamatosan üzemanyaggal. A Linde budapesti töltője nem nyilvános, a társaság csak szerződéses partnereket szolgál ki. A hazai vevők elsősorban tesztjelleggel használnak hidrogénüzemű járműveket.
Egytöltős pozíciónk abból a szempontból sem rossz, hogy a világon egyelőre csak 30 országban tankolható hidrogén a Statista.com adatai szerint. A globális éllovas természetesen Kína 250 töltővel, amelyet Japán (161 egység) és Dél-Korea (141 egység) követ a 2022. áprilisi állapot szerint. Az európai mezőnyt Németország vezeti (93), és csak utána következik az USA (54). Egy kilogramm hidrogént pillanatnyilag 10-12 euróért lehet vásárolni a Világgazdaság információi szerint. Ennyivel 110-120 kilométer tehető meg személyautóval. A személyautók hidrogéntartályába 5-6 kilogramm hidrogén fér, vagyis a hatótávolságuk 500-600 kilométer. Az előbbi adatok átlagával számolva – 11 euró és 115 kilométer –, 100 kilométert egy H-autóval 9,56 euróból lehet megtenni, azaz mostani árfolyamon 3600 forintból. A teletankolás (6 kilogramm esetén és 11 euróval) 57,39 euróba, vagyis 21,6 ezer forintba kerül.
Beszédes a frissebb, már év végi adat is, amelyet Hydrogen Central közölt. Ebből kiderül, hogy míg 2022 elején „csak” 130 H-töltő működött világszerte, az év végén már 814, és további 315 tervéről lehet tudni. Látványos az európai bővülés is, mert az egységek száma 45-tel 254-re emelkedett. Egy idei nyitásról a Világgazdaság is beszámolt: januárban Csehországban adott át egy, ráadásul személyzet nélküli H-töltőt a lengyelországi Orlen Unipetrol. (Az Orlen a közelmúltban fontos pozíciót szerzett a magyarországi üzemanyag-kiskereskedelemben.) Más, Magyarországon aktív üzemanyag-kiskereskedők is beléptek a hidrogéntöltés piacára. A Shell 2021-ben nyitotta az első ilyen egységét Hollandiában buszoknak, az OMV sokkal régebben, 2012-ben Ausztriában, a Mol ilyen tervéről egyelőre nincs hír.
Januárban a hidrogénüzemű busz kellette magát Pakson, nem véletlenül: a járművel azt szemléltették, hogy alkalmas a városi közlekedésben is szolgálni. (Ezúttal nem a Linde, hanem a Messer szállította a zöldhidrogént.)
Az eléggé drágának ígérkező hazai fordulat egyik feltétele, hogy kellő mennyiségben álljon rendelkezésre hidrogén, lehetőleg megújuló forrásból. Még fontosabb, hogy legyen pénz is, hiszen nemcsak a töltő-infrastruktúra kialakítása költséges, hanem a hidrogént hasznosító járművek is. Az viszont kézenfekvő, hogy a töltő és a jármű közötti tyúk-tojás probléma a töltők telepítésével oldható meg. Ez azért is hangsúlyos, mert miközben hagyományos üzemanyagot kényszerhelyzetben bárhol, bárki tölthet kannából, tartályból, de még elektromos járműhöz is lehet otthon vagy vállalati telephelyen vételezni, a hidrogén esetében ez nem oldható meg.
Elképzelés mindenesetre van: az Energetikai és Klímavédelmi Kutatóközpont magas, közepes és alacsony prioritás szerint is meghatározta a majdani magyarországi hidrogéntöltő pontok optimális helyét, erről a központ vezetője, Telekesi Tibor részletesen beszámolt a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség rendezvényén. A helyszínek kiválasztásakor Magyarország hidrogénüzemű átjárhatóságán túl a közúti árufuvarozók igényei voltak meghatározók. Nagyobb hatótávolságuk és rövidebb töltési idejük miatt ugyanis a szakértők elsősorban a H-kamionokkal tartják észszerűbbnek a nagyobb távolságokra történű fuvarozást, míg az elektromos autózást inkább a városi közlekedésben gondolják nyertesnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.