BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Harminc kilométerrel sem cammognak a tehervonatok – egyelőre nem dobunk kesztyűt a japán vasútnak

Egyetlen, ráadásul elég rövid hazai vasútvonalszakaszt jelölt a térképén sötétzölddel – vagyis hazai viszonylatban leggyorsabbként – a Vasúti Pályakapacitás-elosztó. A zöld világosabb árnyalataira sem színezett sokat a társaság, a pályahálózatot a világos narancsszínű (lassú) és a sötét narancsszínű (még lassabb) szakaszok uralják.

A Sopron–Ágfalva vasúti vonalszakaszon haladnak a leggyorsabban, óránként 158 kilométeres átlagsebességgel a vonatok a Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) adatai szerint. Dobogós az Abda és Öttevény közötti 143 kilométeres, továbbá az Ács és Nagyszentjános közötti 139 kilométeres óránkénti sebesség is. A sopronit a VPE sötét-, a másik kettőt már kevésbé sötét zöld színnel jelöli, a további, még gyorsnak tekinthetőket egyre világosabb zölddel. (Az adatok a társaság térképének 2022. december 10-i állapotára vonatkoznak, más napok adatai kissé nyilván eltérnek.) A lassabb szakaszok színe a sárgától a barnáig terjed, barnára Fehérgyarmattól az egyik ukrajnai határátkelő előtt van példa.

Budapest,Hungary-,Jun,1,,2020:the,Raaberbahn,Or,Gysev,(hungarian-austrian,Railway)
Nyugat-Magyarországon többnyire gyorsabbak a vonatok.
Fotó: Shutterstock

 

A távolsági személyvonat nyerte a versenyt

Fontos, hogy az alaptérkép az összes vonattípus átlagos sebességét együtt mutatja. A csak a távolsági személyvonatokra szűrve nyilván több gyors szakaszt látunk, mint a többi vonattípusén. Annál kellemesebb a meglepetés, hogy a tehervonatok térképen is van bőven zöld, igaz, inkább halvány (70–90 kilométer per óra), de barna is jócskán (3–69 kilométer per óra)  

A VPE vonatkategóriánként is feltünteti az országon belüli átlagos vontatási és eljutási sebességet. A rekorder sebesség a Sopron–Ágfalva szakaszon nem meglepő módon az A kategóriás, vagyis a távolsági személyszállító vonatokra vonatkozik. A személyvonatok általában is gyorsabbak az árufuvarozó és más vonatoknál, például, mert azokhoz képest „elsőbbségük” van a közlekedésben. Ez az egyik fő érv a Budapestet majd valamikor elkerülő, elsősorban a tehervonatoknak szánt V0 vasútvonal mellett. 

Döntően zöld színt kaptak az Ausztriából Bécs, illetve Bécsújhely felől Budapestig vezető pályák, továbbá a Budapestről Székesfehérvárra, Szolnokon át Csárdaszállásig, illetve a Debrecenen át Nyíregyházáig vezető szakaszok.

Magyarországon a távolsági (tehát a leggyorsabb) személyvonatokat a vizsgált (2022. decemberi napon) óránként 69 kilométeres átlagsebességgel lehetett célba juttatni, de ez már a megállókat is figyelembe vevő adat. A síneken átlagosan 79 kilométer per órás sebességgel haladtak. Ez a teljesítményt még szintén zöldet, de annak már igencsak fakó árnyalatát érdemelte a VPE térképén. Ugyanott a helyi és elővárosi vonatok (B kategória) már csak a narancssárga ilyen-olyan árnyalatát kapták a 48 kilométeres tényleges eljutási és az 51 kilométeres vontatási sebességükre. Ám ebben a kategóriában nem is lehetnek túl magasak az elvárások a sűrűbben lévő megállók miatt, amelyek között a vonatnak szinte ideje sincs igazán felgyorsulni.

A szerelvényvonatokat hagyjuk is!

A mélypontot a szerelvényvonatok (C kategória) jelentik. Célba jutási sebességük a felét sem éri el annak, amellyel a síneken haladnak, de ez valamennyire kézenfekvő is. Gyakran meg kell állniuk, és rakodniuk, a szerelvényeiket több állomáson is megbontják, hogy kocsikat emeljenek ki belőlük, és új kocsikat illesszenek a sorba. Persze várniuk is kell a sorukra, ha el kell engedniük egy személyvonatot. Ám ezt tudva is nagyon alacsony a 27 kilométer per órás eljutási és az 59 kilométer per órás vontatási sebességük, a helyzeten csak a folyamatban lévő pályafelújítások, korszerűsítések, illetve a tervezett beruházások megvalósítása (Budapest–Belgrád vasút, V0 vasút, Déli Körvasút) javíthat. A szerelvényvonatok lassú haladására nem szabad legyinteni, hiszen e vonatok juttatják célba a hazai vállalkozások áruját, termékeit, működésük a magyar gazdaság működtetésének elengedhetetlen eleme. A szerelvényvonatoknál kevésbé lassúak a felsorolt kötöttségekkel kevésbé fékezett tehervonatok (D kategória), a mozdonyvonatok (E kategória) és az üzemi vonatok (F kategória).

Eljutási sebességek a hazai síneken
 

Tavaly még nagyobbak lettek a késések 

Szerencsés lenne, ha sikerülne legalább a tervezett eljutási időt tartani. Erre van is néhány példa, jellemzően Nyugat-Magyarországon, a GYSEV vonalain, de tartják a menterendet a Budapest és egyes nagyvárosok közötti vonatok is, vélhetőleg elsősorban az intercityk.

Budapest,,Hungary,-,December,18,,2016:,Trains,Departing,From,Budapest
A személyvonatoknak elsőbbsége van.
Fotó: Shutterstock

 

Iszonyatos késést halmoztak fel tavaly a MÁV-Start vonatai

Ezt a listáját a VPE úgy állította össze, hogy a felsorolást a legnagyobb forgalmú szakaszokkal kezdte. Ennek alapján azt gondolhatnánk, hogy a legzsúfoltabb síneken a legnehezebb célba érni a tervezett időpontban. Mégsincs így. A legnagyobb forgalmú vonalon – ezen a szerelvények Budapest és Vác között közlekednek –, a tervezett 41 kilométer per órás eljutási sebesség mellett a tényadat 40 kilométeres volt, ahogyan a visszaúton is, vagyis alig van különbség. Inkább érdekes, mint jellemző példa viszont, hogy a Szeged–Hódmezővásárhely vonalon és vissza a menetrend beérte 36 kilométer per órás sebesség előirányzásával, a vasútvillamos azonban 48, illetve 51 kilométerrel hasított. Igaz, aligha arról van szó, hogy megtáltosodott a hazai síneken újnak számító járműtípus, a terv és a tény közötti nagy különbségnek nyilván speciális magyarázata van.

Találunk például olyankor is bőven, ha drámát akarunk látni: a vonatok a vizsgált napon a tervezett 75 kilométeres helyett 10 kilométeressel tették meg a Szentgotthárd–Jennersdorf szakaszt.

A probléma nem az ilyen, egyes szakaszokon esetenként történő késésekkel van, hanem azzal, hogy az összkép is rossz. Márpedig a magyarországi síneken tavaly együtt 13,1 évet késtek a MÁV-Start vonatai, erről a Magyar Vasút írt a VPE összefoglalója alapján. Ez a 13,1 év 14 százalékkal hosszabb idő az előző évinél, ami viszont a 2021-esnél volt 17 százalékkal rosszabb.  

Rontott a MÁV-Startnál jóval kisebb GYSEV is: 2022-ben 0,49 év késést halmozott fel, tavaly már 0,62 évet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.