A Sotheby’s május 18-i New York-i árverésének egyik vezető tétele, amelytől új rekordot is várnak, Jean-Michel Basquiat 1982-es Untitled, azaz cím nélküli műve lesz. A monumentális remekmű utoljára 1984-ben, még a művész életében fordult meg a piacon. Akkor 19 ezer dollárért adták el egy árverésen, s azóta is abban a gyűjteményben maradt. A Sotheby’s májusi árverésén 60 millió dollár (17,559 milliárd forint) feletti árat várnak érte, amivel megdönti majd a művész tavaly májusban a Christie’snél beállt életműrekordját.
A festmény egyike Basquiat legfontosabb, még mindig magánkézben lévő, azaz nem múzeumi gyűjteményt gazdagító festményeinek. Sőt, az alkotó teljes pályafutásának is kulcsdarabja. Jól mutatja művészetének legjellemzőbb motívumait, van rajta koponya, háromágú korona és firkák is. Az 1960-as születésű Basquiat az első fekete művész volt, aki világsztárrá vált. Az utcáról érkezett, graffitikkel kezdte pályáját a hetvenes években, távol a hivatalos képzőművészettől és még távolabb a műkereskedelemtől.
Művészi pályája 1980-ban kezdődött, amikor részt vett a Times Square Show című csoportos kiállításon olyan elismertnek számító nevek mellett, mint Jenny Holzer és Kiki Smith. Képei – melyek stílusára a neoexpresszionista jelzőt szokták használni, és a pop-artból, a graffitiből, valamint a törzsi művészetből táplálkoznak – sikert arattak. Világhírű lett, olyan sztárokkal barátkozott, mint Andy Warhol és Madonna, dolgozott David Bowie-val. Herointúladagolásban halt meg 1988-ban, s 1996-ban már filmet készítettek az életéről. Galériásainak köszönhetően képei hamar elérték a 10 millió dollár feletti szintet, 57 millió dollár az árverési rekordja. Művei többek közt Leonardo DiCaprio, John McEnroe vagy egykori szeretője, Madonna kollekciójában is megtalálhatók.
A Christie’s május 17-én New Yorkban Cy Twombly 1962-es Léda és a hattyú című festményét árverezi, melynek becsértéke 35-55 millió dollár. Az 1928-as születésű művész hosszú élete során sokakat megihletett, többek közt a hivatalos festőakadémiát ugyan nem végzett, de önmagát autodidakta módon szisztematikusan művelő Basquiat-nak is nagy példaképe volt, amikor a 80-as években Twombly műveit újra felfedezték.
Az 1957-től haláláig Olaszországban élő, eredetileg egyesült államokbeli művésznek a kilencvenes évek második felében sorra nyíltak retrospektív kiállításai, és az aukciós árai is dinamikusan növekedtek az elmúlt tíz-tizenöt évben. Életműrekordja 2015 novemberében született: a Sotheby’s New York-i árverésén 70,5 millió dollárért kelt el egy 1968-as cím nélküli Twombly-alkotás.
Szintén a Christie’s kínálja május 15-én New Yorkban az impresszionista és modern árverésén Constantin Brancusi Alvó múzsa című szobrát 20-30 millió dolláros becsértékkel. A szoborból hat bronzpéldány készült, négy múzeumban van, s csak kettő magánkézben, s ezek közül kerül ki most az egyik a piacra, tehát igen ritka lehetőség adódik az árverésen. A szobrot egy francia gyűjtő vásárolta meg az 1950-es években, s azóta is a család műgyűjteményét gazdagította.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.