BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Laza a fizetési fegyelem

Hatodik alkalommal jelent meg az Artnet és a Kínai Aukciósházak Szövetségének együttműködésében a globális kínai művészeti aukciós piac éves elemzése, amely fogódzókat nyújt a befektetőknek is a hagyományosan átláthatatlan kínai művészeti piacon.

Az augusztus 9-én megjelent Global Chinese Art Auction Market Report 2017 című elemzés értéke nemcsak abban rejlik, hogy az európai és amerikai szemmel zárt kínai piacon orientál, de a nemzetközi piacot is az ázsiai vevők intenzív jelenléte mozgatta az elmúlt években, ezért érdemes minél többet tudni az értékrendjükről és a szokásaikról.

Az online műkereskedelmet szervező és műtárgypiaci adatbázist működtető Artnetnek és a Kínai Aukciósházak Szövetségének egyaránt előnyös az adatmegosztáson alapuló közös munka:

az Artnet hozzáfér a kínai aukciók adataihoz – pontosíthatja az adatbázisát, amelyben az aktuális művészi árszinteket előfizetéses rendszerben teszi közzé –, ezáltal erősíti piaci helyét,

hiszen a kínai művészeti piac pontos eredményei egyedül nála érhetők el.

A jelentés szerint a kínai művészeti és antik tárgyak globális aukciós eladása 7,1 milliárd dollár volt 2017-ben. Ez 7 százalékos növekedés az előző évhez képest, és további erőteljesebb piaci fellendülés várható. Igaz, ez az adat még mindig nem érte el a 2011-ben mért csúcsot, amikor a kínai művészeti piac összforgalma meghaladta a 10 milliárd dollárt.

2017-ben a minőségi (high end) tételek iránti igény erősebb volt, mint bármikor, 38 mű leütési ára érte el vagy haladta meg a kínai aukciókon a 100 millió jüant, ami átszámolva 14,2 millió dollár.

Ez a tételszám kétszerese a 2016-os adatnak, és csaknem tízszerese a 2003-asnak.

A piac felső szegmensének növekedése mellett a középső és az alsó szegmensben működő kisebb aukciósházak Kínában – csakúgy, mint a világ egyéb művészeti központjaiban – küzdenek a fennmaradásukért.

Tavaly több mint 200 kínai aukciósház hibernálódott, nem szűnt meg, de ideiglenesen felhagyott az aukcionálással, szemben 2011-gyel, mikor csak 86 olyan bejegyzett aukciósház volt Kínában, amelyik nem tartott rendszeresen árveréseket. A múlt évben először csatlakozott kínai művész a 100 millió dollárosok klubjához: Csi Paj-si (Qi Baishi) – akinek 2015 tavaszán az MNG-ben is láthattuk műveit – 1925-ben festett, 12 kínai tájat ábrázoló tekercsképét a legnagyobb kínai aukciósház, a Poly International pekingi aukcióján tavaly decemberben 141 millió dollárért adták el.

A kínai festészet és kalligráfiaművészet átlagára is emelkedett tavaly, 32 855 dollárra. Az ország művészete és régiségei iránti érdeklődés nemcsak az ázsiai országban, de Észak-Amerikában is erőteljesen növekedett, az összforgalmi adat 62 százalékkal magasabb az előző évinél. Ez nagyrészt a Christie’s New York egyetlen nagyszabású aukciójának köszönhető.

A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.