BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Madridban állították ki az Ukrajnából kimenekített műkincseket

Számos festményt és műtárgyat sikerült kimenekíteni a bombázás alatt álló Kijevből. Egy részükből Madridban kiállítást nyitottak.

Csaknem hetven műkincset menekítettek ki Ukrajnából a háború elől, amelyekből keddtől a madridi Thyssen-Bornemisza Múzeumban látható kiállítás.

Thyssen-Bornemisza Múzeum, Madrid, kiállítás, Ukrajna
Madridban nyílt rendhagyó kiállítás az Ukrajnából kimentett műkincsekből
Fotó: Oscar Del Pozo / AFP

A nem mindennapi tárlat keddtől áprilisig várja látogatókat Madridban. Ezt követően a kölni Ludwig Múzeumban lesz látható júniustól szeptemberig.

A képek széles skálát ölelnek fel, a figuratív művészettől a kubizmuson, konstruktivizmuson át a szocialista realizmusig.

Olyan neves alkotók művei szerepelnek a tárlaton, mint Olekszandr Bohomazov, Vaszil Jermovolov és Anatol Petrickij.

A műveket november 15-én szállították el Kijevből. A várost azon a napon is lőtték az orosz erők, a képeket szállító teherautók azonban Kijevtől kétszáz kilométernyire voltak, amikor az első találatok érték az ukrán fővárost – ismertette a kiállítás történetét Francesca Thyssen-Bornemisza, Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza műgyűjtő lánya, akinek a gyűjteménye szintén a róla elnevezett madridi múzeumban látható.

Tizenkét órával később a teherautók átlépték a határt és folytathatták az útjukat Spanyolország felé – mondta el a műgyűjtő, az ukrajnai művészet segítségére siető múzeumokat és alapítványokat tömörítő Múzeumok Ukrajnáért kezdeményezés szervezője.

A műalkotások biztonságba helyezésén túl a tárlat bemutatja Ukrajna kulturális és művészeti sokszínűségét is

– hangsúlyozta Katya Deniszova, a kiállítás egyik kurátora.

A tárlat időrendben vonultatja fel az anyagot az 1910 évektől – amikor Ukrajna az orosz birodalomhoz tartozott – az 1920-as évekig, amikor az ország a Szovjetunióhoz csatlakozott, majd az 1930-asokig, amikor egyes művészek a sztálini tisztogatások áldozataivá váltak és a szovjet realizmus lett az egyetlen engedélyezett stílus – egészítette ki a kurátor.

A látogatók megtekinthetik Vadim Meller Kompozíció (1919–1920) című kubista ihletésű vásznát, Anatol Petrickij Rokkantak (1924) című okkertónusú, neobizánci stílusú, valamint Kosnztyantin Jeleva 1920-as évek végén készült, Képmás című, katonát ábrázoló realista alkotását.

Naponta alig száz métert haladnak előre az oroszok, lelassult az offenzíva

Egyelőre nem sikerült bekeríteni Bahmutot, pedig hetek óta serényen próbálkozik Moszkva az amúgy stratégiailag nem túl fontos település bevételével.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.