BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bezárt az idei Art Basel: Kína megelőzte az Egyesült Királyságot

Nemrégiben fejeződött be az Art Basel, amely 91 ezer látogatót vonzott. A Messeplatzon még mindig látható, és egészen augusztusig ott is marad a magyar származású Agnes Denes Honoring Wheatfield – A Confrontation/Búzamező-szembesítés (2024) című munkája.

A Messeplatzon még mindig látható, és egészen augusztusig ott is marad a magyar származású Agnes Denes Honoring Wheatfield – A Confrontation/Búzamező-szembesítés (2024) című munkája, amely a művész 1980-as évekbeli ikonikus land art alkotására reflektál. A baseli búzamező egész nyáron, a betakarításig a helyén lesz.

Fotó: Sara Berth

A vásár Parcours szekciója a vásárteret a Rajnával összekötő Clarastrasse mentén végig helyspecifikus installációkat, szobrokat mutatott be, és a performanszok is itt kaptak helyet. A projektek közül több a kereskedelem, globalizáció és az ökológia átalakulását járta körbe.

Az Art Basel tovább bővítette nyilvános programját – az éjjel-nappal nyitva tartó Merianban művészeti rendezvényeket és előadásokat tartottak, neves művészek, kurátorok, zenészek és véleményvezérek közreműködésével.

Az Art Basel brand zászlóshajójának 2024-es bázeli kiállításán 285 galéria vett részt, közülük huszonketten először. A műtárgypiac minden szektorát lefedő, komoly eladásokról számoltak be. 

Fotó: Sara Barth

Maike Cruse, a bázeli Art Basel igazgatója a vásár után a következőket mondta: „A bázeli Art Basel ismét megerősítette pozícióját mint a globális műkereskedelem legfontosabb találkozóhelye. Az idei kiállításon bemutatott alkotások rendkívüli minőséget képviseltek, a világ minden tájáról érkeztek gyűjtők, magas látógatószámot és kiváló eladásokat regisztráltunk.”

Az Art Basel globális vezető partnerével, az UBS-sel a vásárt megelőzően idén is kiadta a The Art Market Report 2024 című éves globális művészeti piaci elemzést, 

kiemelve a legfontosabb trendeket és fejlődési irányokat. A riport szerzője ezúttal is Clare McAndrew, az Arts Economics alapítója volt. A független és objektív tanulmány a piac különböző szegmenseinek értékesítését és egyéb tevékenységeit elemzi, beleértve a galériák, aukciós házak, művészeti vásárok és gyűjtők szerepét.

Fotó: Sara Barth

Clare McAndrew kulturális közgazdász – aki a művészeti piacra specializálódott – 2001-ben szerzett PhD-t közgazdaságtanból a Dublini Trinity College-ban, ahol négy évig közgazdaságtant is tanított. 2002-ben vezető közgazdászként csatlakozott az amerikai Kusin & Company művészeti befektetésekre szakosodott céghez. Az Egyesült Államokban eltöltött három év után, 2005-ben visszatért Európába, megalapította az Arts Economicst, és tanácsadói, valamint piackutatói minőségben folytatta munkáját a művészeti piacon. 

A 2024-es riport legfontosabb állításai a következők:

  • 2023-ban a műtárgyak eladási értéke csökkent, de a tranzakciók volumene megnőtt. Az összértékesítés éves szinten 4 százalékkal, 65 milliárd dollárra csökkent. 2023-at mégsem a kevesebb értékesítés, hanem az alacsonyabb értékű eladások jellemezték.
  • A műtárgypiaci visszaesések ellenére az online műtárgyeladások emelkedőben vannak. A globális online értékesítés 7 százalékkal nőtt az előző évhez képest, 2023-ban becslések szerint 11,8 milliárd dollárt tett ki. Ez a szám, bár nem éri el a 2021-es 13,3 milliárd dolláros csúcsot, még így is több mint kétszerese a 2019-es vagy az azt megelőző évek szintjének.
  • Kína megelőzte az Egyesült Királyságot a világ második legnagyobb művészeti piacaként. A kínai művészeti piac forgalma 9 százalékkal, 12,2 milliárd dollárra nőtt, miután három egymást követő évben csökkenés volt tapasztalható. 
  • A kereskedők és aukciósházak többsége stabil vagy javuló eladásokat remél 2024-ben. A kereskedők leginkább a politikai és gazdasági ingadozás miatt aggódnak, de a gyűjtőkkel való kapcsolattartás is nehezebb lett, és nőttek a művészeti vásárok költségei.
  • A jelentés számos mutatója szerint a női művészek egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a művészeti piacon, azonban az egyenlőség elérése még várat magára.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.