BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Robottaxik és önvezető autók alakítják át az autóipart

Egyre nagyobb érdeklődés övezi a robottaxi szolgáltatás megjelenését. Az elmúlt egy évben Németországban megduplázódott a közösségi közlekedést, illetve a telekocsi vagy taxi szolgáltatást használók száma – olvasható Roland Berger tanácsadó cég Automative Disruption Radar című legújabb kiadványában.

A autópari ágazat szereplőinek nem lesz elegendő a túléléshez az eddigi jól bevált gépjárműértékesítési-modelljüket követni – közölte kutatása alapján a Roland Berger tanácsadó cég. Világszerte nagy érdeklődés övezi a mobilitás új formáit, ugyanis egyre többen vannak azon az állásponton, hogy inkább robottaxit vennének igénybe, mintsem a saját autóikkal körözzenek a városban. Amerikában a városi lakosság 40 százaléka van ezen a véleményen – szemben a 2017-es évi eleji 36 százalékkal -, míg Kínában a fiatal lakosság 26swzázaléka képviseli ezt az álláspontot – ahol az előző évben, csak 17 százalékos volt a téma támogatottsága.

A közösségi közlekedés, a telekocsi-, vagy a taxi szolgáltatások, mint a mobilitást jelenlegi képviselői iránt az elmúlt évben megnövekedtek az igények. Az amerikai városlakók 13 százaléka, a szingapúri lakosok több, mint 16, valamint a kínai polgárok több, mint 18 százaéka használja ezeket a közlekedési szolgáltatásokat.

Annak ellenére, hogy ezen szolgáltatások használatának mértéke Németországban alacsonyabb, az elmúlt egy évben itt is növekedés volt tapasztalható, ugyanis 1,9 százalékról, 3,7 százalékra duplázódott meg az őket használók száma.

Fotó: Shutterstock

„Kutatásunk egyértelműen kimutatta, hogy az emberek világszerte egyre jobban vágynak a mobilitásra, de nem feltétlenül egy saját autó vásárlása révén” – magyarázta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. Hozzátette: „a jövőre nézve ez azt jelenti, hogy a klasszikus értelemben vett új gépjárművek piacára eddig jellemző növekedés le fog lassulni, és ez a tendencia végül teljesen átírja majd az autógyártók és a beszállítók üzleti modelljét.”

Az új trendekre az autóipari szereplők is elkezdtek reagálni: a mobilitás szolgáltatásokkal és automata vezetéssel foglalkozó R&D dolgozók száma ugrásszerűen megnőtt tavaly 41 000-ről 51 000 főre, ami 22,5 százalékos emelkedést jelent.

Az átalakulás mértéke még jobban látható a kockázatitőke-befektetések esetében, ahonnan a pénz, szó szerint, áramlik be az iparágba. A kockázatitőke-társaságok már 2016-ban 9,3 milliárd dollárt fektettek mobilitási projektekbe a világ minden táján. Ugyanakkor 2017-ben ez a szám 130 százalékos növekedést produkált és a befektetések mértéke elérte a 21,4 milliárd dollárnyi összeget. A mesterséges intelligencia egy másik fontos tényező lehet az automata vezetéssel kapcsolatos célok megvalósításában. Ezt alátámasztja, hogy az ilyen irányban történő kockázatitőke befektetések 2016-ról 2017-re megduplázódtak, és elérték a 3,2 milliárd dolláros értéket.

Egy másik fontos hatása az összekötöttség és automata vezetés területén felbukkanó új fejlesztéseknek, hogy az iparág vezető vállalatai nyomás alá helyeződnek a mobilitási piacra belépni kívánó IT és technológia vállalatok részéről.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.