Mintegy 1400 alkalmazottjától válik meg júliusban a román állami vasúti társaság teherszállító ágazata (CFR Marfa),
amely többszöri próbálkozás ellenére is képtelen letérni a pénzügyi vakvágányról. Catalin Drula román közlekedési miniszter szerint a létszámleépítés elkerülhetetlen lépés az állami tulajdonban levő vállalat hatékonyságának elérése érdekében, tekintettel arra, hogy a cég piaci részesedése alig 20 százalékos, a magánfuvarozó társaságok pedig kevesebb emberállománnyal végzik ugyanazt a tevékenységet. Az 1998-ban még 32 ezer dolgozót foglalkoztató CFR Marfának jelenleg már csak 4700 alkalmazottja van, az elbocsátottak pedig hat minimálbérnek megfelelő végkielégítésre jogosultak a kollektív munkaszerződés alapján. (Romániában 163 ezer forintnak megfelelő összegre rúg a bruttó minimálbér). A teherfuvarozási részleg térvesztésével folyamatosan csökkent az árbevétele, ezzel egy időben pedig a vesztesége: tartozásai már 2012-ben megközelítették a 300 millió eurót, amihez hozzáadódott az állammal szemben az adók és járulékok befizetésének elmulasztása miatt összegyűlt mintegy 190 millió euró.
Kisebbfajta kegyelemdöfésként hatott az Európai Bizottság tavalyi döntése,
amellyel tiltott állami támogatásnak nyilvánította a bukaresti kormány által a társaság számára nyújtott szubvenciót, és 400 millió euró (133 milliárd forint) visszafizetésére kötelezte a CFR Marfát.
Tovább húzódik a román állami légi közlekedés válsága is, az Európai Bizottság ugyanis vizsgálatot indított annak megállapítására, hogy a bukaresti kormány az uniós jogszabályokkal összhangban kívánja-e 190 millió eurós szubvencióban részesíteni a TAROM-ot. Az állami légi társaság régóta pénzügyi mélyrepülésben van, évről évre veszteséget termel, ami 2020-ban 431,3 millió lejre rúgott (1 lej 71 forint), erre az évre pedig 230 millió lejes deficitet vetít előre a társaság. Az uniós kormány tavaly beleegyezett, hogy a román állam 37 millió eurós (13 milliárd forint) támogatást nyújtson a TAROM-nak megmentési kölcsön címén, ezt követően a bukaresti kormány a tevékenység észszerűsítését, a járműflotta felújítását és a kiadások lefaragását célzó átszervezési tervet dolgozott ki.
Ezt a mentőövnek tekintett csomagot támogatná az állam a tőkeinjekciót, szubvenciót és az adósságok egy részének eltörlését magában foglaló 190 millió eurós finanszírozással.
A brüsszeli vizsgálódással egy időben elbocsátások is zajlanak a TAROM-nál, ahol év végére 1 141-re csökkenne a dolgozók száma az eddigi 1700-ról, bár sajtóhírek szerint a létszámleépítés ennél is nagyobb lehet.
Ezzel egy időben elkezdődött a tömeges elbocsátás a romániai energetikai ágazatban,
a dél-erdélyi vajdahunyadi hőerőmű mintegy 1500 dolgozója nemrég kézhez kapta a kollektív elbocsátásról szóló értesítést. Ők – köztük a Zsil-völgyi szénbányák vájárai – fejenként 3,5 millió forintnak megfelelő végkielégítésben részesülnek. A bukaresti kormány júniusban elfogadott határozata alapján 9 ezer dolgozót bocsátanak el 2030-ig a szénnel működő energiavállatoktól és a hozzájuk tartozó bányáktól, főleg a Zsil-völgyi fekete- és barnaszenet előállító fejtésektől. Romániának -az EU-val szemben vállalt kötelezettségek értelmében-, 2050-re karbonsemlegessé kell válnia.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.