A konténerek tengeri szállítási díja olyan gyors tempóban emelkedik, hogy az veszélyezteti a világgazdaság talpra állását. Különösen azok a kisebb államok szenvedik meg az importárak emiatti növekedését, amelyek ezektől a szállítási útvonalaktól függenek – figyelmeztetett csütörtökön az Egyesült Nemzetek Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciája (UNCTAD). Rebeca Grynspan, az UNCTAD főtitkára szerint a költségek megugrása jelentős hatással lesz a kereskedelemre, és elsősorban a fejlődő országokat veti vissza mindaddig, amíg a tengeri szállítás nem tér vissza a normálishoz.
Erre pedig a szakértők szerint még várni kell. A koronavírus-járvány alatt világszerte megugrott a kereslet a fogyasztási javak iránt, ami jelentős fennakadásokat okoz az ellátási láncokban, és ez várhatóan még a jövő év első felében is így marad.
A szervezet friss jelentése szerint amennyiben a szállítási árak a jelenlegi ütemben nőnek tovább, akkor jövőre a globális importárak szintje 11, a fogyasztói áraké 1,5 százalékkal emelkedhet meg.
Az importfüggő fejlődő országokban azonban ennél is rosszabbul járnak: a világ 46 legkevésbé fejlett országában a fogyasztói árak további 2,2, a fejlődő kis szigetországokban, például Fidzsin, Mauritiuson és Jamaicán 7,5 százalékkal nőnek majd.
Mindennek az ára emelkedik, az acéltól az energiáig, a jegybankok ezért világszerte próbálják megítélni, lassul-e majd az infláció, ha a szállítási láncok zavarai enyhülnek.
Az Egyesült Királyságban majdnem évtizedes csúcsra, 4,2 százalékra ugrott az infláció októberben, az eurózónában 13 év legmagasabb szintjét, 4,1-et mértek, míg az Egyesült Államokban 6,2-et, amire 1990 óta nem volt példa.
A Financial Times Jan Hoffmannt, az UNCTAD kereskedelmi logisztikáért felelős vezetőjét idézte, aki szerint a szállítási szektor általában elbagatellizálja, mekkora a hatása az inflációra, mondván, hogy csupán pár cent költséggel jár eljuttatni egy pár cipőt Kínából vagy egy palack bort Ausztráliából Európába vagy az Egyesült Államokba. A konténerben szállított árucikkek hatalmas mennyisége miatt azonban a szállítási díj igenis jelentős.
Ha az európai és amerikai inflációs célokat nézzük, akkor a plusz másfél százalék bizony sok
– hangsúlyozta Hoffmann.
Az UNCTAD szerint a tengeri ellátási lánc szereplőinek, köztük a konténerhajózási társaságoknak, a kikötőknek, a szárazföldi szállítási szolgáltatóknak, a vámhatóságoknak és a szállítmányozóknak „együtt kell működniük az információcsere és a tengeri szállítás hatékonyabbá tétele érdekében”. A költségnyomás és a tartós ellátási zavarok miatt egyre fontosabb a piaci magatartás nyomon követése és az átláthatóság biztosítása a díjak, illetékek és pótdíjak megállapítása során – figyelmeztetett a szervezet.
A konténerszállítási díjak egy része ugyan az elmúlt hetekben csökkent, Ázsiából az Egyesült Államokba például 20–26 százalékkal, a darabonkénti 14–16 ezer dollár azonban még így is sokkal magasabbak a korábbinál.
Ázsiából Észak-Európába viszont változatlanul 13 801 dollár egy konténer szállítási költsége, ami 500 százalékkal magasabb, mint egy éve,
és Sea-Intelligence elemzőcég előrejelzése szerint az ellátási láncok súlyos zavarai miatt még akár harminc hónap is eltelhet, mire visszatérnek a megszokott szintre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.