Némileg csökkentek a rekordmagas októberi szintekről a cseppfolyós földgáz (LNG) árai az elmúlt hetekben, de Ázsiában idegesen nézegetik a várható lehűlésről szóló híreket, és az energiaválság Európában is nyugtalanságot okoz. Európa keletről és nyugatról sem várhat felmentő seregeket. Az orosz vezetékes szállítások aligha oldják meg a problémát. Az amerikai LNG-szállítóknak pedig nem is volna elegendő kapacitásuk ehhez – erről a Reuters készített körképet.
Európa egyes vidékein nem csak az energiaárak felszökése jelent problémát: megjelent a háztartások mindennapi életét bénító áramhiány réme is.
Az osztrák kormány már október eleje óta erre készíti fel a lakosságot: a védelmi minisztérium azt tanácsolja, úgy készüljenek fel, hogy halmozzanak fel legalább 15 napra való élelmet, vizet, üzemanyagot és akkukat. A figyelemfelhívó videó nem azonnali veszélyről beszél, hanem azt állítja: a szakértők arra számítanak, hogy öt éven belül jön egy nagy áramszünet, ami Európát sújtja majd.
Arra, hogy már most sincs minden rendben, nemcsak a hírek, hanem a háztartási energiaszámlák is emlékeztetnek kontinensszerte: Ausztriában például szeptemberben éves alapon 7,4 százalékkal volt drágább az áram és 11,7-del a földgáz ára. Az egyszerre emelkedő európai és ázsiai kereslettel nem tart lépést az energiakínálat, miközben a kontinensünkön jelentős termelőkapacitások esnek ki, például Németország folytatja atomerőművei bezárását.
Az LNG nagykereskedelmi árai a múlt héten már harmadik hete az energiakrízis enyhülését jelezték: decemberi északkelet-ázsiai szállításra az egymillió metrikus brit hőegységre eső ár 1,5 dollárral 29,5-re esett, ez azonban még mindig ötszöröse a 2019 végi szintnek. A csökkenés fő oka, hogy ötnapos szünet után újraindultak az európai szállítások az orosz Jamal gázvezetéken. A Freeport texasi LNG-üzeme azonban továbbra is problémákkal küzd, miközben a kínaiak állandóan keresik az új szállítmányokat – írta a Reuters. A vasárnap közzétett kínai vámadatok megerősítették, hogy miközben olajból éves alapon csökkent a világ legnagyobb vásárlójának importja októberben, a havi földgázbehozatal, beleértve az LNG-t, egynegyedével, 9,38 millió tonnára növekedett.
A kereslet az LNG-re sosem volt ekkora, mint most, ennek ellenére úgy lépünk 2021 utolsó heteibe, hogy az észak-amerikai beruházók az idén még egyetlen új projektet sem hagytak jóvá – összegezett a Reuters. Pedig a kereslet 2012 óta évről évre nagyobb, az elmúlt öt évben 40 százalékkal emelkedett, miközben az erőművek igyekeztek minél nagyobb mértékben gáz égetésével kiváltani az erősen környezetszennyező szenet. Az utóbbihoz sok helyen kénytelenek voltak visszatérni, de ez sem oldotta meg az idén fellépett feszítő energiahiányt.
Az amerikai LNG-től szintén nem érdemes megoldást várni még évekig, habár kapacitásai alapján az Egyesült Államok a jövő évre a világ legnagyobb LNG-hatalmává válhat, megelőzve Katart és Ausztráliát. Tavaly a keresletet romboló pandémia miatt leálltak az iparágban a fejlesztések. A múlt év elején és az idén újra tucatnyi cég jelezte, hogy végső befektetési döntés előtt áll, de csak a Sempra Energy mexikói Costa Azul projektjének építési munkái kezdődtek meg 2020-ban, számos más beruházást 2022-re halasztottak.
Strukturális hiányra készülünk fel LNG-kapacitásban. Földgázban visszafogottság van a hosszú távú pozícióvállalásban, tekintve, hogy sok kormány nettó zéró (gázkibocsátási) elkötelezettséget vállal
– idézte a Reuters Reid Morrisont, a PwC houstoni vezető globális energia-tanácsadóját. Ennek ellenére 2022-ben indulnak új projektek, többnyire Texasban és Louisianában, hiszen a Nemzetközi Gázunió szerint a földgázkereslet jövőre 375 millió tonnára emelkedhet a tavalyi 356 millióról. Csakhogy három–öt évig tart, amíg egy-egy új beruházás LNG-kínálatot teremt – írta a hírügynökség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.