A járvány elleni védekezés érdekében a kínai hatóságok a Bloomberg beszámolója szerint változatlanul nem engedik, hogy a hajók külföldi legénységét lecseréljék, és új intézkedésként héthetes kötelező karantént írtak elő a hazatérő kínai tengerészek számára is: három hetet a hajón kell tölteniük belépés előtt, kettőt a kikötőben, és újabb kettőt a lakhelyüket jelentő tartományban, mielőtt találkozhatnak a családjukkal.
Még azoknak a hajóknak is két hetet várakozniuk kell, mielőtt kiköthetnek, amelyek máshol cserélték le a legénységet. A külföldi tengerészek egészségügyi vészhelyzetben sem léphetnek partra, az Anglo-Eastern Univan társaság egyik hajóját például Dél-Koreába kellett átirányítani, amikor az egyik tisztnek súlyos tályog keletkezett a fogában.
A teherhajózási társaságok csak úgy tudnak eleget tenni az előírásoknak, ha más útvonalra terelik a hajókat, késleltetik a szállítást és a legénység leváltását, ami tovább súlyosbítja az ellátási válságot. Guy Platten, a kereskedelmihajó-tulajdonosokat és üzemeltetőket képviselő Nemzetközi Hajózási Kamara (International Chamber of Shipping – ICS) főtitkára szerint az intézkedés láncreakciót indít el. Minden korlátozás végiggyűrűzik ugyanis az egész globális ellátási láncon, és komoly fennakadásokat okoz, figyelmeztetett. Az ICS pedig az elmúlt napokban már optimistább volt a helyzetet illetően, a szervezet elnöke, Esben Poulsson a hét elején azt nyilatkozta a CNBC-nek, hogy az ellátási láncok túl vannak a legrosszabbon. A kiskereskedők ugyanis jelentősen növelték az előmegrendeléseket, ami enyhíthet az áruhiányon, mondta, és hozzátette azt is, hogy a következő két-három évben további kapacitással bővül a konténerszállítás. Igaz, Poulsson külön kiemelte még kezelendő problémaként a legénységcsere nehézségeit és azt, hogy lassan halad a tengerészek beoltása.
A teherszállítók, a gyárak és a fogyasztók világszerte még mindig próbálnak alkalmazkodni a járványhoz, és az Egyesült Államokban már enyhülni látszanak az ellátási problémák, míg az Egyesült Királyságban romlik a helyzet. Ázsiában egyes kikötőkben már kisebb a fennakadás, mint pár hónapja, de Kalifornia partjainál még mindig 61 konténerszállító vár kirakodásra Los Angelesnél és Long Beachnél; ezen a két kikötőn halad át az Egyesült Államokba tengeren érkező áru negyven százaléka. Ám így is jelentős az előrelépés a két héttel ezelőttihez képest, amikor rekordot jelentő 111 hajó várt kikötésre. Mivel azonban Kína nem enged a zéró toleranciából, sőt, a februári téli olimpiai alatt akár további szigorítások is elképzelhetők, így a helyzet ismét rosszabbodhat. Ez utóbbira számít az Oxford Economics október végén készített felmérésében részt vevő 148 vállalatvezető majdnem nyolcvan százaléka is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.