A világ egyik legnagyobb streaming-platformja azért hozta meg ezt a döntést, mert szerzői jogi vitába került a Spoken Giants globális jogkezelő céggel – számolt be róla a Wall Street Journal írása.
A Spoken Giants zászlajára tűzte, hogy a komikusok jogdíjat kapjanak vicceikért akkor is, amikor azokat a YouTube-on, Spotify-on, vagy hasonló oldalakon streamelik, vagy épp a rádióban játszák.
A tárgyalások elakadása miatt egy ideig többek között Kavin Hart, John Mulaney és Jim Gaffigen rajongói sem kacaghatnak fel kedvencükön a Spotify-t hallgatva.
A jelenlegi fizetési rendszer alapján a humoristák a kiadón vagy a forgalmazón keresztül kapnak fizetést, nem pedig műveik szerzőiként részesülnek a javakból. A 2019-ben alapított Spoken Giants azt szeretné elérni, hogy a komikusokat ugyanolyan jogok illessék meg, mint a dalszerzőket és zeneszerzőket. A céget a BMI zenei előadói jogokkal foglalkozó szervezet korábbi vezetője, Jim King irányítja Ryan Bitzerrel és Damion Greimannal, a 800 Pound Gorilla Records humorista kiadó társalapítóival együtt. A vállalat korábban humoreszkek és viccek íróit képviselte, nemrég kezdte el kiterjeszteni tevékenységét a podcastek, online előadások területére is.
A Spoken Giants és a Spotify közötti tárgyalások azonban megakadtak, így a streaming szolgáltató Hálaadás előestéjén e-mailben értesítette a jogvédőket, hogy eltávolítja a szóban forgó tartalmakat mindaddig, ameddig nem sikerült megállapodásra jutniuk a feleknek.
A döntés a humoristáknak, a Spotifynak, és a felhasználóknak egyaránt rossz, ugyanis a Statista adatai alapján 2020-ban az Amerikai Egyesült Államokban a komédia volt a leghallgatottabb podcast-műfaj, a hallgatók 22 százaléka heti szinten próbálta magát jobb kedvre deríteni humoros műsorokkal.
A Spotify jelentős nyilvánosságot és nagy közönséghez való hozzáférést biztosít a szórakoztató művészeknek, emiatt a műveik eltávolítása káros minden egyes alkotó számára – nyilatkozta Jim King.
A Spotify közleményében kifejtette, hogy jelentős összegeket fizetett a szóban forgó tartalmakért, és ezt továbbra is szívesen tenné. Hozzáfűzte, hogy a komikusok kiadóinak és a forgalmazóknak is érdeke a párbeszéd folytatása.
Ugyanakkor nagy kihívás az új jogdíjfizetés finanszírozása. Amikor a Spotify szerződést kötött a humoristák kiadóival és forgalmazóival, akkor ezt azzal a tudattal tette, hogy a szerződések minden olyan jogra kiterjednek, amiért fizetni kell.
Ha új szerzői jogok is bekerülnek az egyenletbe, amit ki kell fizetni, akkor a Spotify-nak vagy jobban a zsebébe kell nyúlnia adott tartalom további használatához, vagy pedig egy részét rá kell terhelnie arra, amit a kiadóknak és a terjesztőknek fizet az irodalmi jogért.
A jelenleg zajló vita ékes bizonyítéka annak, hogy a streaming-szolgáltatások mennyire átalakították a médiateret. A BMI-t és az ASCAP-ot a 20. század elején alapították azzal a céllal, hogy a rádiózás fellendülésével a zeneszerzők és dalszerzők érdekeit képviselve nevükben licencdíjakat szedjenek be. Akkoriban a komédiának ehhez képest nagyon kevés hallgatója volt. Ez azonban napjainkra teljesen megváltozott. Ahogy Jim King is kiemelte, a humoristák műveinek egész albumai elérhetőek a streaming platformokon, és több szolgáltató – például a SiriusXM – egész állomásokat szenteltek ennek a műfajnak.
Korábban nem volt értelme ilyen gyűjteményeknek, de már egy teljesen más világban élünk. Gaffigan vagy Mulaney előadásai összesen több milliárd letöltéssel rendelkeznek ezeken a platformokon, ezért most már van értelme egy kollektív licencüzletnek – fejtette ki King.
A stand-up komikus Eddie Pepitone úgy nyilatkozott, nem is tudott róla, hogy nem kap jogdíjat az írott anyagaiért, ameddig le nem szerződött a Spoken Giantshez.
Az, hogy a komikusok nem kapnak fizetést a saját anyagaikért, egészen elképesztő
– tette hozzá.
Hasonló helyzet állhat elő a zenei streamek területén is, ahol a kiadók nagyobb szeletet akarnak kihasítani a tortából a dalszerzőknek, miközben a Spotify és más szereplők érhetően alacsonyabb jogdíjakat javasolnak.
Gerrit Elzinga a koronavírus-járvány kirobbanását követően csatlakozott a Spoken Giantshez. Két teljes albumát a közelmúltban eltávolították a Spotify-ról, és most teljes bizonytalanságban van emiatt, még csak azt sem tudja, kit hibáztathat.
Ez egy szívás, mert én tényleg szeretem a Spotify-t
– nyilatkozta a humorista.
„Az emberek azt mondják, hogy a streaming nem megfelelő módja a művészek fizetésének, de én úgy látom, hogy hosszú távon kell gondolkodni. Az emberek előszeretettek hallgatnak dolgokat, és ez bevételi forrássá válik – fejtette ki véleményét Elzinga.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.