Egy elhúzódó háború Ukrajnában a koronavírus-járvány okozta visszaesésnél is jóval rosszabb hatással lehet az európai gazdaságra Herbert Diess, a Volkswagen vezérigazgatója szerint – írja a Financial Times.
Az ellátási láncok szétszakadása óriási áremelkedésekhez, energiahiányhoz és tartós inflációhoz vezethet az üzletember szerint, ami jelentős kockázatokat rejt magában az európai és német gazdaság számára. Noha az eddig bejelentett szankciók Európa részéről mentesek az energiaipar megcélzásától, ezek eszkalálódásának, valamint az orosz válaszcsapásoknak a veszélye óriási turbulenciát okozott az európai energiapiacokon. Ezért Diess szerint óriási fenyegetést jelent a háború elhúzódása az európai gazdaságra.
Februárban az eurózónában 5,8 százalékos drágulást mértek, ám az előrejelzések szerint ez év végére elérheti a 7 százalékot is.
Az Európi Központi Bank (EKB) csütörtöki ülésén is szó lesz az emelkedő infláció és lassuló gazdaság veszélyes elegyének kezeléséről.
Európa kitettsége az orosz energiahordozók felé – mely helyzet kialakulásában alighanem nagy szerepe volt a Volkswagenhez hasonló iparvállalatok lobbitevékenységének is – már a háború kezdete óta eltelt két hét alatt is divergenciát okozott az amerikai és európai szankciók körében. Különösen a kontinensre irányuló gázszállítások terén erős az orosz kitettség,
a behozatal 45 százalékát adják ugyanis a Gazprom szállításai.
Az autógyár vezetője szerint egy olyan társadalom számára, mint az orosz energiától és nyersanyagoktól függő Németország, még elképzelni is nehéz a következményeit annak, hogy minden üzleti kapcsolatot fel kell számolni Oroszországgal. Azonban elhúzódó háború esetében ez valószínű és olyan helyzethez vezethet, ahol nem lehet energiát vásárolni. Nyilván ez jelentősen érintené Európát és Németországot is.
Diess ugyanakkor megerősítette, hogy támogatta a maximális szankciókat Oroszország ellen, ám szerinte azt követően, hogy ez megtörtént vissza kell térnünk a tárgyalóasztalhoz, mert nem akarunk egy örökké tartó háborút Ukrajnában. Az Európa szerte 500 ezer embert alkalmazó vállalkozás múlt héten leállította üzemeit Oroszországban, hasonlóan társaihoz a BMW-hez és a Mercedeshez, melyek szintén a forgalmazás vagy a gyártás leállítása mellett döntöttek. A Volkswagen orosz gyáraiban mintegy 7 ezren dolgoznak, ugyanakkor mint piac Oroszország kevésbé fontos, hiszen mindössze 204 ezer gépkocsit adtak el ott a Volkswagen márkáiból, ami a globális 9 milliós értékesítésnek csupán a töredéke.
Az alapanyagok hiánya miatt azonban a Volkswagen a német gyáraiban is szüneteltetni kényszerült a termelést,
elsősorban az ukrán gyárakból érkező elektromos vezetékek hiánya miatt. A cégvezető szerint sokkal nagyobb problémák is kialakulhatnak a szűk keresztmetszeteknél, hiába kezelte vállalata egész jól a koronavírust és a félvezetők hiányát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.