Veszteségbe fordultak a fizetésemelések az Egyesült Államokban a nagy mértékű infláció miatt. A legutóbbi jelentés szerint a fogyasztói árak emelkedése 8,6 százalékos volt májusban. Ennek eredményeként a Moody's Analytics szerint az átlagos fogyasztóknak havonta 460 dollárral többet kell a pénztáraknál hagyniuk, mint egy évvel korábban. Természetesen a felmérést ugyan azokkal a termékekkel és szolgáltatásokkal vizsgálták. Emellett a Michigani Egyetem kutatása azt mutatja, hogy az egy főre jutó rendelkezésre álló reáljövedelem 1932 óta a legnagyobb éves csökkenést mutatta ezen időszak alatt - írta meg a CNN Business.
A munkavállalók helyzetét tovább rontja a Fed kamatemelési ciklusa, amira az ár-bér spirál elkerülése miatt volt szüksége a jegybanki feladatokat ellátó amerikai szervezetnek. A Moody's Analytics vezető közgazdásza, Mark Zandi szerint a Fed rosszul mérte fel a jelenlegi helyzetet, mivel a bérek emelkedése nem ösztönzi számottevően az inflációt az USA-ban.
Az ok-okozati összefüggés az inflációtól a bérekig terjed és nem a bérektől az inflációig
- mondta a közgazdász. Hozzátette, hogy a fogyasztói árak a szélsőséges kínálati sokkok miatt emelkednek. Ehhez hozzá tartozik a globális ellátási lánc akadozása és az ukrajnai háború is.
Szakértők felhívták rá a figyelmet, hogy ugyan technikailag nem lehet recesszióról beszélni az USA-ban, de a lakosság egy jelentős része mégis úgy érezheti, hogy kitört a válság az országban. Felmérések szerint a teljes munkaidőben foglalkoztatottak nominális bére a májussal záródott egy évben nagyjából 5 százalékkal nőtt. Ez kifejezetten magasnak mondható az Egyesült Államokban, viszont azt kell látni, hogy az infláció elnyelte a növekedést. Amennyiben a fogyasztói árak emelkedésével vizsgáljuk a jövedelem növekedését, akkor
a tárgyalt időszakban 3,5 százalékos csökkenést lehet megfigyelni.
Ez a visszaesés egyrészt az infláció miatt történt, de belejátszik a járványügyi segélyek folyósításának leállítása is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.