Döbbenetes különbségek vannak az elektromostöltő-ellátottságban és -lefedettségben az Európai Unió tagállamai között – hívja fel a figyelmet az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA). Két országban koncentrálódik a hivatalos töltőpontok csaknem fele: Hollandiában, ahol 90 284, illetve Németországban, ahol 59 410 ponton vételezhetnek áramot a villanyautósok.
A hollandoknak egyébként egyedül annyi töltőpontjuk van, mint másik 23 uniós tagállamban együttvéve. A legrosszabb a helyzet Cipruson, ahol összesen 57 helyen tudnak áramot tankolni a lemerült akkumulátorokba. Kelet- és Nyugat-Európa között és magában Nyugat-Európában is markáns törésvonal húzódik a villanyautókat kiszolgáló infrastruktúra területén. Sokatmondó, hogy a Hollandiánál hatszor nagyobb Románia például az uniós töltőpark mindössze 0,4 százalékával rendelkezik. (Magyarország 0,8 százalékkal.)
Az ACEA-nál látják és értékelik az utóbbi fél évtizedben az infrastruktúra kialakítása terén tett erőfeszítéseket, melynek nyomán 180 százalékkal, 307 ezerre gyarapodott a töltési pontok száma, ugyanakkor folyton hangsúlyozzák, hogy ennél jóval dinamikusabban és összehangoltan kell fejleszteni a töltőhálózatot, hogy az elektromos autózás elterjedésének ezen fizikai akadályát – amennyire lehet – felszámolják.
A legfrissebb szakmai elemzésük szerint 2030-ra 6,8 millió töltőpontnak kellene lennie az EU-ban, ez a mai mennyiség több mint hússzorosa, s ez eleve jelzi a probléma súlyosságát. Sőt, még intenzívebb beruházáshullámra lenne szükség, ha valóban betiltják az EU-ban 2035-től a fosszilis üzemanyaggal hajtott járművek forgalmazását.
Ebből azonban aligha lesz valami, hiszen a javaslat – amely átment az Európai Parlamenten – megbukhat a legnagyobb járműgyártó és felvevőpiac, Németország ellenállásán. Így viszont kérdésessé válhat a kitűzött klímacélok elérése is, ami alapesetben 2030-ra a közlekedés károsanyag-kibocsátását 55 százalékkal csökkentené.
Az unió által elfogadott e-infrastruktúra-fejlesztési terv az ACEA szerint nincs szinkronban a valósággal, a lobbiszervezet elégedetlen annak végrehajtásával is. Eric-Mark Huitema, az ACEA főigazgatója erőteljesen kritizálta az egyes országok hozzáállását, ami hatalmas fehér foltokat eredményez Európa térképén, s egy-egy hosszabb villanyautós túra lehetőségét is nagyban korlátozza. Az ACEA ezért az uniós fejlesztési program újratervezését szorgalmazza Brüsszelnél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.