Noha a közlekedéssel kapcsolatos finanszírozás növelésére készül, csökkenti az utakra adott pénzt az Európai Befektetési Bank (EBB) – tudta meg a Financial Times.
Kris Peeters, a bank alelnöke a G20-országok vezetőinek Balin tartott csúcstalálkozóján beszélt erről a lapnak, az EBB következő öt évre vonatkozó, közlekedéssel kapcsolatos politikájának jövő heti publikálása előtt. A világ legnagyobb multilaterális hitelezőjét, mely az Európai Unió politikáját támogató projekteket finanszíroz, számos kritika érte, amiért továbbra is támogatja az utak építését és az olajóriások beruházásait.
A bank 2021-ben 11 milliárd eurót adott közlekedéssel kapcsolatos projektekre, melynek 38 százaléka utakhoz kötődött,
noha a bank 2019-ben azt ígérte, 2021-re megszünteti a fosszilis tüzelőanyagokhoz köthető beruházások finanszírozását 2021 vége előtt, és 1000 milliárd eurót ad a klímaváltozás elleni harcra 2030-ig.
A pénzintézet a közelmúltban hagyott jóvá 30 millió eurót egy francia autópályára, és 400 millió eurót adhat a lengyel Ten-T hálózat összekötésére. Kritikusai szerint nem megengedhető, hogy a bank milliárdokat szán autópályákra, ahelyett, hogy az alternatív és tömegközlekedés fejlesztését támogatná, valamint
az utak finanszírozásának csökkentésére tett ígéretek is üresek konkrét célok megjelölése nélkül.
Peeters szerint ugyanakkor a banknak nincs oka a szégyenkezésre, hiszen az elektromos autók terjedését is szeretnék támogatni és azt sem mondhatják, hogy nem fektetnek az egyik legfontosabb európai hálózatba. Az EBB különösen a Transzeurópai Hálózat kiépítését támogatja, mely vasúti, közúti és vízi utakon kötné össze a közösséget, és melynek alapja 2030-ra el is készülhet.
Ugyanakkor Peeters azt is elmondta, hogy nagyobb hangsúlyt kívánnak helyezni a városi közlekedésre, mint a metrók vagy a villamosok is. Az új hitelezési politika keretében pedig szigorodnak az utakra adható források szabályai is, így kiszűrnék azokat a projekteket, melyek sikere a rövid távú forgalom gyors növekedésére alapoz.
A bank a nyarat követően az energiával kapcsolatos hitelezési gyakorlatát is megújítja, hogy az összhangban legyen az EU klímacéljaival. A vita a földgáz és az atomenergia zöldminősítéséről alighanem erre is jelentős hatást gyakorol majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.