A környezetvédelmi normák szigorodása és az üzemanyagok árrobbanása keményen sújtja a hajózási vállalatokat. Közülük a legnagyobbak, a leginkább tőkeerősek új típusú óceánjáró kereskedelmi hajókat fejlesztenek, amelyek a szélenergiát kihasználva csökkentik a költségeket és a károsanyag-kibocsátást. Az ilyen modellek száma a várakozások szerint jövőre megduplázódhat. A műszaki megoldások ötletesek és szerteágazóak: sárkányvitorlák, kéményszerű csövekbe épített rotorok, vitorlaszerűen a fedélzetre épített, forgó panelek.
A legnagyobb beruházók ebben a szektorban a Cargill, a Maersk Tankers és a Mitsui arra számítanak, hogy a kereskedelmi hajózás károsanyag-kibocsátása globálisan 50 százalékkal mérséklődik 2050-re a 2008-as szinthez képest.
Az idei év végéig 25 kereskedelmi hajó – beleértve az idén elkészülő hetet is – használ majd különböző, a szél energiáját kihasználó innovációt
– közölte az International Windship Association. A jövő év végéig számuk 49-re emelkedik. A pandémia idején a nagy kereskedelmi szállítók iránti igény drasztikusan visszaesett, majd a korlátozások feloldását követően hirtelen megugrott az igény, az elmúlt 18 hónapban sorra érkeztek a hajógyártókhoz a nagy megrendelések.
Az Airseas, amelyet az Airbus korábbi mérnökei alapítottak például óriási sárkányvitorlákat fejlesztett ki, amelyeket egyetlen gombnyomással lehet kiengedni. Az új fejlesztést elsőként a társaság által üzemeltett Louis Dreyfus Armateurs SAS nevű hajón próbálták ki. A vitorla az üzemanyagköltségeket és a károsanyag-kibocsátást átlagosan 20 százalékkal csökkenti, a társaság szerint így évi tízezer tonnával kevesebb szén-dioxid kerül a légkörbe.
Júliusban egy japán hajózási vállalat, a Kawasaki Kisen Kaisha (K. Line) ötre emelte megrendelt sárkányvitorláinak számát, s azt tervezi, hogy a későbbiekben összesen 420 hajóból álló flottájában 50 hajót szerel fel ezzel az eszközzel. A sárkányvitorla nagy előnye, hogy nem igényli a hajók jelentős átalakítását.
A világ egyik legnagyobb árupiaci kereskedője, a Cargill számára szintén létfontosságú a tengeri hajózás költségeinek csökkentése. Az általuk megrendelt fejlesztés éppen tesztüzemmódban van, az óriáshajóra merev, de a széljárásnak megfelelően elforgatható „vitorlákat” szerelnek. A jármű, amely egyébként a Mitsubishi tulajdonában van, kétszer olyan hosszú, mint egy amerikaifoci-pálya, 220 méter hosszú.
A Cargill kalkulációi szerint a fejlesztés 30 százalékkal csökkenti a károsanyag-kibocsátást, ami 6400 tonnával kevesebb szén-dioxiddal terheli a légkört.
A cég tervei szerint az új hajó hat hónap múlva kezdi el hasítani a világtengerek végtelen hullámait. Ha a tesztüzem sikeres lesz, a Cargill 10 óceánjárót alakít át erre a technológiára.
A kereskedelmi hajózás a globális károsanyag-kibocsátás nagyjából 3 százalékát adja, évente egymillárd tonna szén-dioxiddal terheli a légkört.
A nemzetközi kereskedelmi hajózást szabályozó International Maritime Organization ennek csökkentése érdekében kötelező jellegű szigorításokat vezetett be. Ennek értelmében a 400 ezer tonnánál nagyobb vízkiszorítású hajók számára szigorú kibocsátáscsökkentési kvótákat szabtak meg. A következő évtizedekben a kereskedelmi hajózás hasonló átalakuláson megy majd keresztül, mint amikor a 19. században a vitorlás hajókat felváltották a gőzhajók, majd dízel meghajtású járművek.
Gavin Allwright, az International Windship Association vezetője a Business Week című lapnak mondta, hogy 2014-ben, amikor megalakult ez a szervezet, a nagy hajózási társaságok főnökei nevettek, vagy egyszerűen kisétáltak a konferenciateremből, amikor elkezdett előadást tartani. Most sorban állnak az ajtaja előtt, hogy a legújabb technológiai megoldásokról érdeklődjenek.
Jelenleg a piacon nagyjából egy tucat olyan megoldás van, amely a szélenergiát hasznosítja a hajózásban, a jövő év végéig várhatóan további hét lesz majd olyan állapotban, hogy a piacon is hasznosítani lehessen őket.
Ezek egyike a finn Norsepower Oy által kifejlesztett „rotorvitorla”. Egy nagyjából 35 méter magas hengert kell elképzelni, amelyben forgó rotorokat hajt meg a szél, az ezek által termelt energia segít a hajó hajtásában.
A Cargill, a Maersk Tankers és a Mitsui 2019-ben állt össze, az általuk alapított Njord összesen húszféle szélenergiát hasznosító technológiát kínál, jelenleg 15 ügyfelük van a legnagyobb tengeri szállítmányozók közül.
Egy rotor, vagy egy vitorlapanel ára 1-1,5 millió dollárba kerül, s egy hajóra gyakran három, vagy annál több ilyen berendezést is szerelnek.
Ezek megtérülése 7-8 év körül van. Ha folytatódik az üzemanyagok drágulása, ez könnyen lemehet 4-5 évre is. A Njord finanszírozási konstruciókat is kínál ügyfeleinek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.