BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre többen vásárolnak új autót Európában

Tavaly a csiphiány miatt a vártnál rosszabbak voltak az eladási mutatók, így a bázishoz képest csaknem 10 százalékot ugrott szeptemberben az értékesítés volumene.

Szeptemberben már egymás után a második hónapja emelkedett az egy évvel korábbihoz képest a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA keddi jelentése szerint.

Germany: Audi cars on freight trains
Fotó: Daniel Kalker / AFP

Szeptemberben az egy évvel korábbihoz képest 9,6 százalékkal, 787,8 ezerre nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az EU-ban. Augusztusban 4,4 százalék volt a növekedés, míg júliusban 10,4 százalékos csökkenést regisztráltak.

A növekedés azonban elsősorban bázishatás miatt következett be, tavaly ugyanis a félvezetőhiány nagymértékben visszavetette a gyártott és így a forgalomba helyezett autók számát Európában. 2021 szeptemberében 22,1 százalékkal kevesebb autót helyeztek forgalomba, mint 2020 szeptemberében.

A négy legnagyobb uniós autópiac közül Németországban és Spanyolországban két számjegyű növekedést ért el az újonnan forgalomba helyezett autók száma:

Németországban 14,1 százalékot, Spanyolországban 12,7 százalékot. Franciaországban 5,5 százalékos, Olaszországban 5,4 százalékos volt a növekedés.

Az idei első három negyedévben az Európai Unióban az egy évvel korábbinál 9,9 százalékkal kevesebb, 6,784 millió autót helyeztek forgalomba, még az elmúlt két hónapban elért növekedéssel együtt is. Az első nyolc hónapban még 10,4 százalékos volt az elmaradás az előző évihez képest.

Már 2000 dollárért sem kapni egy tonna acélt – nehéz idők járnak a magyar autóiparra is

Egyre kevesebb gépkocsit veszünk, a szakértők pedig azt jósolják, hogy az infláció és az elszálló kamatok miatt a magánemberek nagy része kieshet az újautó-piacról. A helyzet a hazai járműiparban is drámai, de pániknak egyelőre nincs nyoma.

Az első kilenc hónapban a régió minden jelentősebb nemzeti piacán csökkenést könyveltek el az új autók forgalomba helyezésében. Olaszországban volt a legmeredekebb a visszaesés: 16,3 százalékos, Franciaországban 11,8 százalékos, Németországban és Spanyolországban egyaránt 7,4 százalékos.

Az ACEA nyilvántartása szerint szeptemberben

Magyarországon 9422 új autót helyeztek forgalomba, 1,1 százalékkal kevesebbet a 2021. szeptemberi 9526-nál, az első kilenc hónapban pedig 85,7 ezer új autót, 9,3 százalékkal kevesebbet az előző évi 94,5 ezernél.

Szeptemberben a legtöbb autót a Volkswagen csoport márkáiból helyezték forgalomba az EU-ban, 196 ezret, 25,7 százalékkal többet az egy évvel korábbi 156 ezernél. A Volkswagen részesedése így 24,9 százalékra nőtt a szeptemberi forgalomba helyezésekben a tavaly szeptemberi 21,7 százalékról. Az első kilenc hónapban 1,700 milliót helyeztek forgalomba a Volkswagen csoport márkáiból az EU-ban, 13,9 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál. A csoport piaci részesedése 25,1 százalék lett a tavalyi 26,2 százalék után.

Idén még csak lassul a használtautó-piac, jövőre pedig jön a csökkenés

A használtautó-piac növekedése az idei második fél évben vissza fog esni, emellett pedig az árak is lefelé mozdulhatnak. A GKI keresletet előre jelző modellje azt mutatja, hogy a háztartások el fogják halasztani a legdrágább használati cikk, vagyis az autó vásárlását a következő időszakban. 2019 óta az értékesítés folyamatosan csökkenőben volt ezen a fronton.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.